Czytniki czytniki ;) [was: Re: [vixie]cron allow/deny]

Maciej Jan Głowacki gmj w amg.gda.pl
Pon, 14 Paź 2002, 01:45:18 CEST

On Sun, 13 Oct 2002, Michal Moskal wrote:
MM> I co ma do tego netykieta?

Ano ma, bo to, czego nadawca zaniedba, to dla odbiorcy jest utrudnieniem.
Należy dostosować się do standardów sieci (po to one istnieją), a jeśli jest
to niemożliwe -- pisać w czystym ASCII -- robiąc inaczej deformuje się swoją
wypowiedź i utrudnia jej rozumienie.

On Sun, 13 Oct 2002, Jacek Konieczny wrote:
JK> Jeżeli system zna to kodowanie (a iconv() z glibc zna), to nie rozumiem
JK> czemu program tego nie potrafi przekonwertować. Tylko tyle.

Wydaje mi się, że -- w ogólnym przypadku -- program odbiorcy nie ma szans
na prawidłową konwersję przynajmniej z dwu powodów:
-- listy są często przeplatane cytatami, czyli -- zakładając niefrasobliwość
nadawców -- kodowanie może się zmieniać dosłownie co parę znaków, więc
trzebaby dekodować każdy znak bezkontekstowo,
-- różne kodowania różnych znaków narodowych bazują na ograniczonej ilości
kodów, a więc są nieunikalne -- np. nie wiadomo czy znak o kodzie 163
to Lslash (ISO-Latin-2) czy Oacute (Mazovia).

Oczywiście sprawa się komplikuje, gdy odbiorca otrzymuje listy w różnych
językach -- może wtedy albo wachlować się ciągle zmieniając kodowanie
domyślne w swoim programie pocztowym, albo każdy język obsługiwać inaczej
skonfigurowanym programem.

A najogólniej: to nadawca powinien się troszczyć o to, by być prawidłowo
zrozumiany. Alternatywnie może pisać po węgiersku z arabskimi cytatami do
japończyków, czyli wysyłać listy do /dev/null .

Tylko tyle ;-).

Pozdrawiam -- Maciek.