przyszłość

Daniel Mróz beorn w alpha.pl
Czw, 17 Kwi 2003, 12:49:06 CEST

On Thu, Apr 17, 2003 at  9:29:39 +0200, Tomasz Woźniak wrote:
> Tak. Zgoda w 100%, nawet zrozumienie. Z mojej strony- prawie rok temu
> wpadlem na stronke i przejzalem doumentacjie- jest Podrecznik Admina!,
> ale jako zarys. Prawie (z pamieci) rok potem wpadam i podrecznik bez
> zmian. Wiedza moze podana na tacy, a moze pokazujaca pewne sposoby
> postepowania w konfiguracji tej konkretnie dystrybucji, aczkolwiek
> niedostepna bo niebedaca.
Uwierz mi, na sieci tego troche jest. Zgadzam sie, ze wiele dokumentow
jest w fazie draftu czy jest niekompletnych, ale razem tworza bardzo
przydatna skladnice wiedzy. Najwiekszy problem dreczacy dokumentacje
to dezaktualizacja.
Ja zaczynalem od ksiazki. Prostej, bez lania wody. Od ksiazki
przeszedlem do pl.comp.os.linux. Po kilku "kopniakach" (odeslanie do
dokumentacji) przesiadlem sie na manuale i HOWTO. Naprawde nie mialem
wiekszych problemow ze znalezieniem informacji na temat obslugi i
administracji Linuksa.

> Tez nie mialem, ale radzilem sobie sam, z maluczka pomoca (w pierulkach)
> grupy. Dobil mnie brak na oficjalnej stronie podrecznika administracji-
> mojej pierwszej wiedzy o konfiguracji RH nabylem z czegos takiego.
Oficjalne podreczniki z administracji Linuksami leza na polkach w
ksiegarniach (np. "Unix - Administracja" O'Reilly, czy "TCP/IP -
Administracja sieci" tego samego wydawnictwa). W przypadku PLD
chyba jedynym odczuwalnym brakiem w dokumentacji jest administracja
rc-scripts (chociaz to sie mialo zmienic). Jest tez LAG i NAG dostepne
na wielu serwerach i w dystrybucjach.

> A roznic jest sporo (inaczej nie bylo by mowy o dystrybucjach), ale dzieki
> temu ze jest tez sporo podobienstw przesiadka jest bardzo przyjemna.
Te roznice nie sa az tak wielkie. Przynajmniej ja nie mialem problemow
i rzadko slysze wypowiedzi typu "A bo w Debianie to bylo inaczej".
Taką najwieksza roznica jaka trzeba by opanowac to skrypty startowe
BSD i SysV.

> Tak, bylaby. Nie jest to trudna (z mojego punktu widzenia, choc nie
> powiem- lansowana na trudna) dystrybucja, ale przeznaczona dla osob,
> ktore juz linuksa znaja.
Ja wychodze z zalozenia, ze jakakolwiek praca w systemie Linux wymaga
jego znajomosci. Tak jest w przypadku wiekszosci systemow
operacyjnych. Trudnosc w obsludze moze wynikac jedynie z braku
konfiguratorow typu linuxconf, czy detektorow zmian sprzetowych jak
kudzu. Polega to jednak na tym, ze trzeba samemu zrobic to co robia te
automaty, a problem ten mozna rozwiazac czytajac dokumentacje, ktora
jest w systemie.
Aha, zapomnialem o jeszcze jednej rzeczy: "znajomosc Linuksa" (tak to
nazwijmy) jest wymagana podczas instalacji PLD, gdyz instalator nie
posiada ficzera umozliwiajacego podejrzenie Summary pakietu. Trzeba
zatem dokladnie wiedziec ktory pakiet do czego sluzy (no chyba, ze
bedzie instalowal wszystko jak leci). Uwazam, ze to jest najwiekszy
problem, z ktorym moze sie zetknac nowy uzytkownik PLD. Naszczescie,
wystepuje on tylko raz w ciagu calego uzytkowania systemu.

> Na watku padl juz post, ze wolano by uzywac
> stabilnej platformy przez 60 osob, niz niestabilnej uzywanej przez
> setki. Trudno odmowic temu racji, ale i zasmuca fakt, ze podobne glosy
> szybko moga zachecic do przesiadki tych, ktorzy ledwie lykneli PLD.
AFAIR to dotyczylo czegos zupelnie innego. Nie widze w tym takze nic
zniechecajacego do PLD. Jesli celem developerow jest dostarczanie
stabilnej i bezpiecznej dystrybucji, to jest to IMHO reklama, a nie
antyreklama. Bardziej zniechecajacy jest system, ktory sie sypie, ma
braki i bledy (chociaz, patrzac na zagorzalych wielbicieli
oprogramowania ze stajni Microsoft powoli przestaje w to wierzyc).

P.S. Jestem niewyspany... moge bredzic...

Pozdrawiam
Beorn

Daniel `Beorn' Mróz      <beorn w alpha.pl>       http://127.0.0.1/beorn
GCS/E d-(pu) s-:- a--@ C++++ UL++++$ P+++ L+++ E--- X W+>++ N+++ o? K-
w---  O M- V- PS PE- !Y PGP+ t- 5- R tv-- b+ DI++ D+++ G++ e h! r++ y?