2xDSL [gotowiec]

Wiktor R. Braun security w convector.com.pl
Pon, 29 Wrz 2003, 11:56:56 CEST

DreameR napisał(a) 2003-09-26 o 13:13:

> (...)
>
> oki sprawdze :) mam nadzieje ze zasmiga i u mnie :)

A na priv'a przysłałeś mi takie coś:

DreameR napisał(a) 2003-09-26 o 14:10:
> Przepraszam ze na priv... Mam pytanie czy moglbys mi pomoc napisanie
> wlasnie czegos takiego na 1 sieciowke? nie znam sie zabardzo na
> routingu....

Chodzi Ci o to, że masz na SWITCH'u czy też HUB'ie podłączone końcówki
od DSL'a, serwera (PLD) i użytkowników z sieci?

A nie prościej dołożyć sieciówki i rozłożyć ruch przez serwer? To naprawdę
jest lepsze rozwiązanie (wiem z doświadczenia), niż robić to przez S/H.
Odpowiem krótko: nie masz informacji o tym czy dane łącze leży, a tak
iproute2 jest w stanie 'przyblokować' / 'ominąć' niedziałające łącze,
pisze wtedy: 'dead' czy jakoś tak... a tak to ze S/H będziesz miał cały
czas informację, że 'LINK IS OK' i pakiety które będą wysyłane do WAN'a,
nie będą mogły być obsłużone.

Co do rozwiązania, to wystarczy w moim przykładzie założyć, że:
LAN  = eth0   (dowolna podsieć: 10.0.0.0/8 172.16.0.0/12 192.168.0.0/16)
DSL1 = eth0:1 (moim skromnym zdaniem, dobrze na każde łącze dać inną
DSL2 = eth0:2 (kartę sieciową, ale można to też zrobić na jednej)

W poniższym przykładzie użyłem dodatkowo $DSLx_BC, $DSLx_NM i DSLx_IF:y,
które nie były wcześniej opisywane, a oznaczają:
DSLx_BC = x.x.x.bc    (adres rozgłoszeniowy, końcowy dla network)
DSLx_NM = 255.255.255.mask  (maska podsieci w zapisie pełnym)
DSLx_IF = ethX:Y      (karta sieciowa do naszego DSL'a, alias interface)
Maski jak w przykładzie gotowca.

Przykłady:
==========
DSL1_NW = 111.22.3.0/30
DSL1_GW = 111.22.3.1
DSL1_IP = 111.22.3.2
DSL1_BC = 111.22.3.3
DSL1_NM = 255.255.255.252
DSL1_IF = eth0:1

DSL2_NW = 111.22.3.8/29
DSL2_GW = 111.22.3.9
DSL2_IP = 111.22.3.14
DSL2_BC = 111.22.3.15
DSL2_NM = 255.255.255.248
DSL2_IF = eth0:2

Jeśli będziesz zakładał 'międzymordzia' w ifcfg-eth0 (a tak jest w PLD),
to nie będziesz widział ich w poleceniu ifconfig. Natomiast jeżeli dodasz:
run_up()
{
	ifconfig $DSL1_IF:1 $DSL1_IP broadcast $DSL1_BC netmask $DSL1_NM up
	ifconfig $DSL2_IF:2 $DSL2_IP broadcast $DSL2_BC netmask $DSL2_NM up
	[...]
To w takim przypadku będą widoczne w poleceniu 'ifconfig'.

Acha, do [gotowca] zapomniałem dodać na samym początku sekcję:
Wymagania:
Serwer = dystrybucja PLD 1.x (Ra, lub późniejsze: Dc, Ac) :-D
Kernel = 2.2.x lub wyższy (może na 2.0.x tez zadziała, kto to jeszcze ma?)
Pakiety: iproute2, net-tools, rc-scripts (być może czegoś nie uwzględniłem)

PS: nie mam aktualnie takiego rozwiązania, więc może nie zadziałać :-D
PS2: w związku z tym, że się trochę rozpisałem, daję odpowiedź na listę :P

--
Pozdrawiam, Wiktor R. Braun