conwersja jpg

Miesiu linux_mdk w wp.pl
Nie, 1 Sie 2004, 19:35:40 CEST

Dnia nie 1. sierpnia 2004 15:44, Krystian T napisał:
> Hej
> Mam aparat cyfrowy i chcąc pokazać rodzicom zdjęcia skopiowałem je na cd
> żeby mogli je sobie odtworzyć na dvd, tylko to nie działa.
> Brat zrobił to samo ze swoimi zdjęciami i jest dobrze.
> Jedne i drugie są w formacie jpg, jedyne co zauważyłem to jak otworzyłem
> pliki w vim-ie moje miały takie coś na samym początku:
> ˙Ř˙á\!Exif^@^@II^@ (a we właściwościach dodatkowe informacje z aparatu)
> a od brata
> ˙Ř˙ŕ^@^PJFIF^@
> Jak mój plik otworzyłem w gimpie i zapisałem jako jpg to już był w
> [...]

Soluto!

Jpeg to taki wredny format co oprócz obrazka ma jeszcze możliwość dodawania
setki tysięcy innych informacji.  Dodaje się je NIESTETY na początku czyli
przed częścią zasadniczą i stąd tyle trudności z używaniem tego formatu -
poniekąd samego w sobie bardzo udanego.

Pole JFIF - to pole właściwego rysunku.  Tu się zaczyna obraz - czyli Twoje
zdjęcie.  Porządne dekodery olewają niepotrzebe informacje i od razu skaczą
wg wektora do pola JFIF.  Jeśli Twój DVD-stacjonarny tego nie robi to ma
schrzaniony dekoder i tyle - wypadałoby wymienić my firmware - jeśli tylko
jest to możliwe.

Pole EXIF jest przed tym polem zasadniczym i są tu informacje o zdjęciu z
aparatu np czas naświetlania, przesłona, ogniskowa, lampa (rodzaj) oraz inne
informacje mniej lub więcej użyteczne dla zwykłego zjadacza chleba.  Samo
dodanie tego typu info w aparatach to wg mnie strzał  w dziesiątkę - szkoda
tylko, że dodano je z przodu pliku.

Najważniejszą info z pola EXIF to wg mnie: ustawienie aparatu w
pionie/poziomie czyli czy robiłeś pejzaż czy portret.

To tak by było tytułem wstępu.

Rozwiązanie wg mnie:
1. skopuj zdjęcia na dysk - czyli to już zrobiłeś.
2. Potraktuj je exifautotran to Ci sam obróci portrety w pion
3. Wrzuć sobie zdjęcia go archiwum/galerii.

Problem z jakimi ja się spotkałem to DVD stacjonarne nie wyświetlają zdjęć
jeśli pliki mają ponad 500KB wielkości.  LG nawet to odważnie pisze w
instrukcji obsługi.  Jeśli masz podobnie to: www.xnview.com i ściągnij sobie
- download.  Tym programem możesz hurtowo robić ze zdjęciami co chcesz.
Oczywiście jest to też czasochłonne.  Z obróbką grafiki się schodzi.

Ja robię to tak:
przez pewien czas mam na dysku zdjęcia tylko spionowane - kompresja z aparatu
85% - bo takie nadają się do druku.  Jak już się nimi z rodziną nacieszę -
2-3 dni to odpalam xnview > file > multi convert > otwiera się okno
zasadnicze.

*** output - wybieram jpeg/JFIF właśnie a obok opcje:

*** sekcja write > zaznacz "if no extention add it"

*** w sekcji write wybierz JPEG  i tak: ja mam ustawione 60% na kompresję (mam
aparat z matrycą 4mln więc to jest OK - ale jak robiłem zdjęcia 1280x960 to
zaczyna być widać artefakty)

*** i tu mam zaznaczone jeszcze optymalizację tablicy Huffmana.  Reszta nie
jest zaznaczona.  W tym polu Exif możesz mieć schowaną miniaturkę zdjęcia
(ikonkę) co jak zaznaczysz to daje Ci 10KB więcej na każdy plik.

*** Nie zaznaczaj progresywnego ładowania - nie sprawdza się w praktyce
(strony  www to co innego)

*** IPTC to jest to samo co EXIF - konkurencyjny zapis.

*** Kliknij APPLY - i jesteśmy z powrotem w naszym głównym oknie .  Tu trzeba
zaznaczyć jeszcze Suppress read error to mi się nie zatrzymuje na filmikach
avi tylko je opuszcza i przechodzi do następnego pliku bez pytania.

I to by było na tyle.  Ja w tej chwili jestem na polowaniu programu do
konwersji ale z regułą że kompresja 60% ale jeśli plik nadal jest większy niż
500kb to kompresja np 55% .

Powodzenia
Miesiu

p.s. Jestem pewny, że nadal nie masz GIMP'a 2.0 - bo on zapisuje EXIF w tak
głupi sposób że jak się obróci zdjęcie o 90stopni to nie poprawia pola EXIF i
taki gqview czy inna przeglądarka czytająca EXIF później mi portrety obraca
do poziomu.

ZOBACZ ODTWARZACZ PŁYT KOMPAKTOWYCH W ZEGARKU NA RĘKĘ:

    K l i k n i j   n a   s t r o n ę   M i e s i a:
http://www.swistak.pl/user_info_aukcje.html?id=46307