[OT] Montowanie dysku 15k rpm

Artur Flinta aflinta w at.kernel.pl
Nie, 22 Sie 2004, 18:25:36 CEST

Dnia 22-08-2004, nie o godzinie 18:05 +0200, Piotr 'drozdo' Drozdowski
napisał(a):
> A to chyba nie ten parametr mnie interesuje. Chciałbym się dowiedzieć czy
> to, że dysk pracuje na miękkich gumkach, przy 15k rpm, nie spowoduje
> jakiegoś jego drgania większego niż dopuszczalne? I co za tym idzie ile taki
> dysk wytrzyma podczas pracy? Można nim ruszać, przenosić z poziomu do pionu
> itp? ;-)

Pracującego dysku nie można ruszać w sensie obracać z boku na bok, bo
podczas obrotu będą się pojawiały dodatkowe naprężenia na talerzach,
działające prostopadle do osi obrotu. Samo kręcenie na sztywno nie jest
jakieś wymagane, bo blacha poprawia odprowadzanie ciepła, jeżeli jednak
dasz tam wentylator 8 - 12 cm który będzie nie za szybko się kręcił to
będziesz miał w miarę cicho i chłodno :) W niektórych obudowach
serwerowych kosze z dyskami mają amortycację na gumach, w najnowszej
obudowie Intela SC5300 (w zasadzie to enlight im to robi) dyski też mają
pojedyncze amortyzatory gumowe. Ważne jest chłodzenie, drgania jakie
wykonuje dysk sam ze swojej pracy nie są dla niego szkodliwe.

Artur