[x86-64 newbie] 32/64 bity - jak pogodzić te dwa światy?

Paweł Zaskórski p.zaskorski w wp.pl
Wto, 19 Kwi 2005, 19:55:44 CEST

Witajcie,

czuję się jakbym rozpoczynał swą przygodę z Linuksem na nowo ;-)
Sprawiłem sobie nowy sprzęt (Athlon64 3200+ s.939) i postanowiłem
odświeżyć moje prawie 3 letnie PLD, które instalowane było jeszcze jako
i686 Ra, a ostatnio służyło mi w wydaniu athlon Ac... Próbowałem
łagodnie przejść na platformę amd64, jednak wiązało się to ze zbyt dużym
nakładem pracy. Wybrałem więc instalację "od zera" posiłkując się
rescuecd-amd64, w wyniku czego świeżutki system... To tyle tytułem
wstępu, teraz czas na konkrety.

Otóż czytałem, iż nowe Athlony, choć 64-bitowe, zachowują jednak
kompatybilność wstecz z 32-bitowymi aplikacjami. Po instalacji systemu
poczułem się całkowicie zbity z tropu. /lib jest prawie całkowicie
puste, pojawiały się katalogi lib64. Starsze używane przeze mnie
binarane aplikacje (Firefox PL, Thunderbird PL, Nevwerwinter Nights,
Quake3) odmówiły współpracy (oczywiście z prostego powodu: puste /lib).
Jest to dla mnie nowa sytuacja, z którą nie bardzo wiem jak sobie
poradzić. Zwykłe linki symboliczne nie wystarczą...

Co zatem zrobić, by odpalić starsze 32-bitowe binaria (flash, gry,
przeglądarka z firefox.pl, ...)? Pomaga jakaś łata na kernel? A może
drugi glibc (obecnie mam tylko glibc64 + devel)? Jeśli tak, to jaka
rachitektura? i386, athlon? Ktoś pomógłby mi wkroczyć w ten nowy,
64-bitowy świat?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc!
(również za odesłanie do stosownych lektur)

Paweł M. Zaskórski
jid: pmz w jabberpl.org