mdadm-initrd & geninitrd

Grzegorz Sójka wujek w yen.ipipan.waw.pl
Nie, 14 Sie 2005, 19:57:33 CEST

Mam root na md0 i przejżałem osatnio co jest w initrd w pliku
/etc/mdadm.conf. Oto co znalazłem:

DEVICE  /dev/hda5 /dev/hdc1
ARRAY /dev/md0 devices=/dev/hda5,/dev/hdc1

Zastanówmy się teraz nad przykładem:
Przypuśćmy ze mam serverek z 3 dyskami scsi. Zakładamy, że root to md0
gdzie md0 to RAID 0 na sdb i sdc. Wydenerowany plik /dev/mdadm.conf
bedzie zawierał:

DEVICE /dev/sdb /dev/sdc
ARRAY /dev/md0 devices=/dev/sdb,/dev/sdc

W takiej sytuacji jeśli padnie nam dysk sda to mdadm-asseble bedzie
"widział" tylko dysk sdb (drugi dysk stripa) i strierdzi że nie jest w
stanie podnieść macierzy.

Dlatego wydaje mi się że dużo lepiej buło by kopiować wszytkie DEVICE z
orginalnego mdadm.conf a macież opisywać nie przez devices a przez UUID.
Wtedy w orginalnym mdadm.conf można by wpisać

DEVICE /dev/sd[abc]

a co za tym odpowiadający my w initrd wyglądał by następująco:

DEVICE /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc
ARRAY /dev/md0 UUID=<coś tam>

Przy takiej konfiguracji mdaassemble sam odnalazł by właściwe dyski i
system wstał by bez problemów.
Pomysł ten wydaje się także słuszny w przypadku dysków IDE. Można by
wtedy (przy właściwie ustavionym DEVICE) przepiąć je bezkarnie z miejsca
na miejsce.

Pozdrawiam
Grzesiek