Taki sam /etc/passwd i /etc/shadow na wielu maszynach

Jacek Konieczny jajcus w bnet.pl
Pią, 24 Cze 2005, 09:44:57 CEST

On Thu, Jun 23, 2005 at 09:10:24PM +0200, Jakub Piotr Cłapa wrote:

> NiSCachingDaemon? (zgaduje :P)

NAME
     nscd - name service caching daemon

Przychodzi z glibc, u nas, na szczęście, w osobnym pakiecie.

> I czemu gówno?

Wielu, którzy przypadkowo sobie to zainstalowało, się przekonało. Czasem się
wiesza, czy z innych powodów przestaje działać (wykorzystane zostały wszystkie
skonfigurowane wątki)... i wtedy system się zachowuje jakby w ogóle nie miał
/etc/passwd, /etc/shadow, /etc/group...

Poza tym, dzięki nscd, zaraz po "useradd" itp. system nie widzi nowego
użytkownika (instalowanie RPMów może się przez to wypieprzać), czasem okazuje
się, że w tym są jakieś poważne dziury o których nikt nic nie wie -- np. kiedyś
zaobserwowałem coś takiego: jakiś spamerski komp miał ustawiony revDNS na "yahoo.com",
prosty DNS dla "yahoo.com" oczywiście nie zwracał adresu spamera, ale już "gethostbynam()"
w systemie z nscd -- tak. Właściwie wszelkie sprawdzanie revDNSów przestało
mieć sens w takim przypadku. W jakiejś nowszej wersji glibc (Ac) to było już
poprawione (gdy sprawdzałem), na tamtej maszynie po prostu wyłączyłem keszowanie DNS (domyślnie
w nscd włączone, mnie nie potrzebne).

Pozdrowienia,
	Jacek