Problem z lm_sensors (a moze z CPU)

Artur Flinta aflinta w at.kernel.pl
Wto, 24 Maj 2005, 10:31:08 CEST

Dnia 23-05-2005, pon o godzinie 17:11 +0200, BeCe napisał(a):

> M/B Temp:    +35°C  (high =  +105°C, hyst =    +0°C)
> CPU Temp:  +47.0°C  (high =  +160°C, hyst =  +150°C)

Na mój gust źle skonfigurowane sensory - bo te histerezy od alarmów
temperatur są z drzewa wzięte.

> Pierwsza temperatura (dobrze sie domyslam, ze to temp. zasilacza?) jest

Nie, to temperatura czujnika na płycie głównej - czasem chipsetu.

> taka jak zawsze, ale druga duzo za wysoka. Sa to wyniki przy CPU
> obciazonym w 15-20%. Jeszcze wczoraj ta temp. wynosila okolo 27 st. C, a
> przy dlugotrwalym obciazeniu dochodzila do 37 st. C (mowilem, ze mam
> dobre chlodzenie:)-wiatrak kreci sie z predkoscia okolo 2000 RPM). W

Wydaje Ci się - czym jest mierzona temperatura procesora? Wbudowaną w
niego diodą termiczną? Czy może diodą umieszczoną pod prockiem?
Wszystkie te pomiary nie mają nic wspólnego z rzeczywistą temperaturą
rdzenia procesora i mogą być jedynie jako odnośnik do powstających
zmian.

> ramach eksperymentu podkrecilem do maksymalnej wartosci wiatrak (okolo
> 2400 RPM) i zapuscilem program, ktory przez okolo 10 minut obciazal w
> 100% procesor w rezultacie czego temp. podskoczyla do 57 st., a
> nastepnie najszybciej jak sie dalo zresetowalem maszyne (guzikiem Reset)
> i zajrzalem do monitora sprzetu z BIOSu. Miernik pokazywal temp. 29 st.
> C. Wydaje mi sie, ze malo prawdopodobne jest tak gwaltowne ochlodzenie
> (minelo na pewno mniej niz 25 sekund).

Jak najbardziej realne, procek w kilka sekund może osiągnąć 130 stopni i
w te same kilka sekund zejść do kilkudziesięciu - jego pojemność cieplna
jest zbyt mała by przez pół minuty utrzymać temperaturę. Żeby jeszcze
było śmieszniej, to wskazania temperatury w BIOS nie muszą się pokrywać
z tym co pokazuje lm_sensor - nawet dobrze skonfigurowane, oczywiście
przypominam, że nie ma to też nic wspólnego z rzeczywistą temperaturą
procka :)

> Dodam jeszcze, ze wartosci high i
> hyst dla CPU byly wczesniej 2x mniejsze (odpowiedni 80 i 75 st.).

To dziwnym trafem utwierdza mnie w przekonaniu, ze coś jest namieszane w
konfiguracji sensorów.

> I przechodzimy (w koncu) do sedna. Czy to z moim CPU jest cos nie tak,
> czy moze z LM Sensors? A jezeli z (oby) lm sensors, to jak problem
> rozwiazac (zle te wskazania wplywaja na moje slabe serce;)).

Google Twoim przyjacielem :)

Artur

--
Każdy problem ma swoje rozwiązanie,
jeżeli nie ma rozwiązania to nie ma problemu.