Sane, saned i skaner USB

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Wto, 25 Paź 2005, 15:39:54 CEST

Dnia wtorek, 25 października 2005 13:38, Grzegorz Pietrzak napisał:
> Zachciało mi się skanować zdjęcia no i oczywiście nie bez problemów...
> Zainstalowałem sobie sane i saned, podłączyłem mój skaner (Mustek 1200UB
> Plus), wrzuciłem gdzie trzeba plik ze sterowników spod windy. No i skaner
> widać i nawet skanuje.
>
> Jeśli uruchomię jako root scanimage -L to mam coś takiego:
> device `gt68xx:libusb:002:002' is a Mustek ScanExpress 1200 UB Plus
> flatbed scanner
[...]
> Pozdrawiam i liczę na jakieś oświecenie...

No to tak:

1. W /etc/fstab wpis montujący /proc/bus/usb u mnie wygląda tak:
none  /proc/bus/usb  usbfs  defaults,noauto,devmode=0664,devgid=78  0 0
Dzięki temu pliku w /proc/bus/usb należą do grupy usb (gid 78 = usb)

2. Dopisz do grup proc i usb użytkownika saned. Bez tego saned nie dostanie
się do skanera - potrzebuje dostępu odczyt/zapis do plików w /proc/bus/usb/

3. Aktywuj dostęp sieciowy do saned-a. To znaczy w
pliku /etc/sane.d/dll.conf uaktywnij wpis "net". Dla porządku radzę
wyrzucić (zakomentować) wszystkie niepotrzebne frontendy. U mnie zostało:

net
plustek

Oczywiście ty zostaw gt69xx zamiast mojego plusteka. Dodatkowo
pliki /etc/sane.d/net.conf i /etc/sane.d/saned.conf mają zawierać linijkę o
treści "localhost" (bez cudzysłowiów oczywiście).

4. Teraz po restarcie saned-a powinno wszystko działać. U mnie chodzi:

$ scanimage -L
device `net:localhost:plustek:libusb:001:003' is a Epson Perfection
1250/Photo USB flatbed scanner

Z roota wykrywa jeszcze skaner bezpośrednio, ale fakt braku tego dla
zwykłego usera w niczym nie przeszkadza:

$ sudo scanimage -L
device `plustek:libusb:001:003' is a Epson Perfection 1250/Photo USB flatbed
scanner
device `net:localhost:plustek:libusb:001:003' is a Epson Perfection
1250/Photo USB flatbed scanner

Daj znać jak poszło.