dywagacje o imq

Przemysław Backiel przemyslaw.backiel w backiel.com.pl
Sob, 10 Wrz 2005, 11:25:26 CEST

Witam

czytam i czytam o IMQ
i im więcej czytam, tym mniej rozumiem :(
tzn, pojawia się więcej pytań niż mam odpowiedzi
ale do brzegu..
proszę Was o lekką pomoc w szkicu mojej idei
dzisiaj mam eth0 swiat i eth1 lan
a chce zrobic tak
eth0 swiat
eth1 lan, ale adresy statycznie
eth2 pppoe
wiem, ze musze uruchomic imq na ruch wchodzacy dla eth0
czyli
iptables -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -j IMQ --todev 0

ip link set imq0 up
oraz (dla dalszej konfiguracji)
ip link set imq1 up

i teraz, czesc na którą nie mam wizji
jesli w skrypcie htb, który zrobiłem zmienie eth1 na imq0
wszystko bedzie działać?
w skrypcie firewalla zmienie tez markowanie z eth1 na imq0

a ideowo jak to działa?
skąd kernel wie, że ma wyrzucać ruch z imq0?
i jak to bedzie działało
jak zrobie tak dodatkowo:

/sbin/iptables -t mangle -I PREROUTING -j IMQ -i ppp+ --todev 1
/sbin/iptables -t mangle -I POSTROUTING -j IMQ -o ppp+ --todev 0

to czy bede miał taki efekt:
ze bede mógł, operujac na imq0 ustawiac download dla klientow z pppoe i
dla statycznych ip (nie pppoe)
a dla imq1 ustawiac upload?

moje wizje powstały na podstawie:
http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/lartc.imq.html

jesli moje widzenie jest błędne, prosze poprawić mnie

jak działa imq, tzn czy tak:
ruch wchodzi w jakikolwiek sposob, jest wrzucany do imq a potem jest
kolejkowany (jesli taka jest konfigiracja) i wyrzucany z imq

i jeszcze jedno pytanko mam
gdzie znajde jakis przykładowy skrypt, lub opis
jak odpalic wrr dla jednej z kolejek?

--
Z poważaniem
Przemysław Backiel