Bardzo lokalne proxy DNS

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Śro, 14 Cze 2006, 16:01:24 CEST

Siedzę sobie na wyjeździe, gdzie sieć działa cokolwiek kiepsko i zastanawiam
się, jak to sobie poprawić. Ale po kolei:

Sieć jest jaka jest - osiedlowa, niezbyt szybka. Łączę się do niej za
pośrednictwem komputera rodziców, na którym jest WinXP. Skonfigurowałem
sobie to tak, że adres i inne ustawienia dostaję po DHCP. I to wszystko
nawet działa.

Zauważyłem, że bardzo długo czeka się na odpowiedź od DNS-a. Wymyśliłem
sobie, że przydałby mi się jakiś lokalny program, który przechwytywałby
żądania rozwiązania nazw pochodzące z mojego komputera, przekazywał dalej
do DNS-a właściwego i cache'ował lokalnie wyniki tych zapytań. Oczywiście,
z założeniem, że jeśli odpowiedź już zna, to jej udziela z cache'a, a nie
przekazywał dalej.

Pytanie: czy mamy w PLD coś takiego?

Dla sieci lokalnej mamy np. dnsmasq. Ale to nie ten przypadek.
Zainstalowałem właśnie pdnsd, ale mam wrażenie, że to też nie to (chyba, że
coś źle skonfigurowałem). Ciągłe odpytywanie DNS-u jest szczególnie
widoczne (i upierdliwe) w przypadku używania konquerora - ta cholera dla
każdego elementu pochodzącego z tego samego serwera rozwiązuje nazwę (ale
jego zmiana nie wchodzi w rachubę, bo to nie jest rozwiązanie).

Registered Linux User #61028           JID: paranoid w jabber.aster.pl   _\_V