Bezpołączeniowy sieciowy system plików?

Maciek Pasternacki maciekp w japhy.fnord.org
Śro, 13 Wrz 2006, 12:33:18 CEST

Ostatnio zastanawiałem się nad połączeniem sił i zasobów w ramach
mieszkania, i nie mogę znaleźć odpowiedniego systemu plików.  Czy
istnieje system, który by działał tak jak chcę?  Czyli:

- sieciowy (LAN, jeśli można korzystać na dalsze dystanse tunelując w
  SSH, byłoby idealnie, ale to już dalsza bajka),
- montowanie systemu plików nie łączy się w żaden sposób z serwerem,
  ogólnie nie nawiązuje połączenia z ,,serwerem'' bez takiej
  konieczności, tj. bez transferu danych (co z tego wynika -- nie ma
  żadnej ,,sesji''),
- co za tym idzie, *od*montowanie nie wymaga obecności serwera (z tego
  powodu odpada nfs, shfs, smbfs -- brak możliwości czystego odpięcia
  się bez względu na okoliczności innego niż ,,umount -f'' to ZŁO
  jeszcze większe niż wymaganie obecności serwera li tylko do
  zamontowania systemu plików),
- jeśli podczas próby dostępu do plików serwer nie działa -- nie
  panikujemy, nie wieszamy połączenia jak NFS, nie uwalamy
  zamontowanego katalogu w stale trwale nieużywalnym do zastosowania
  umount -f jak shfs -- dajemy userowi jednorazowy I/O error i
  działamy dalej. OIDP, I/O error może wystąpić (i czasem występuje na
  lokalnych systemach plików przecież -- patrz zarysowana płytka czy
  koniec miejsca na dysku przy zapisie) w dowolnym momencie -- nie
  jest konieczne ustawianie połączenia nawet kiedy jest otwarty
  plik/katalog,
- Nie jest konieczna dogłębna autoryzacja dostępu: dostęp może być
  nawet read-only, wstęp mają określone IP, byłoby to wystarczające.
  Do zapisu można już użyć ręcznie scp albo czegoś podobnego.

Przewiduję użyć to tak: komputery w LAN z poziomu fstab przy starcie
,,montują'' sobie wszystkie pozostałe komputery, niezależnie, czy są
one włączone, czy nie.  Każdy komputer może bez szkody dla pozostałych
być w dowolnym momencie włączany lub wyłączany.  Włączony musi być
tylko jeśli któryś z pozostałych coś od niego chce -- ale nawet wtedy
jeśli jest wyłączony, klient nie wiesza się ani nie oopsuje, tylko po
prostu stwierdza, że wystąpił ,,i/o error'' i działa dalej.

Czy już ktoś coś takiego wymyślił/stworzył?  Nawet nie wiem od jakiej
strony za takim wynalazkiem googlać, na pewno nic, co znam, nie działa
w taki sposób.

Z góry dzięki za pomysły,

--
__    Maciek Pasternacki <maciekp w japhy.fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
`| _   |_\  / { Informacja nie jest wiedzą, wiedza nie jest mądrością, mądrość