[OT] Jak jest liczony uptime (hibernacja, suspend i inne takie)

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Pon, 23 Kwi 2007, 11:01:43 CEST

Od czasu jak w ubiegłym tygodniu zbudowałem i zainstalowałem sobie kernel
2.6.20.7-1 z CVS-a, na moim laptopie wreszcie zaczął poprawnie działać
suspend na dysk! Poprzednio działało tylko suspend to RAM, z czego zresztą
korzystałem, a syspend na dysk wykazywał różne problemy. Ale nie o tym
dokładnie chciałem pisać.

Zwróciłem dzisiaj uwagę na to, jak komputer podaje czas uptime'u w momencie
wykorzystywania "suspend to RAM" i hibernacji (na dysk). W pierwszym
przypadku uptime jest liczony od momentu zabootowania systemu. Natomiast w
drugim przypadku uptime jest liczony jakby w sposób "skumulowany", czyli
czas gdy komputer jest zahibernowany, nie jest wliczany. To ma niby sens,
ale... na jakiej podstawie jest tak na prawdę wyznaczany uptime?

Wiem, że jest np. plik /proc/uptime zawierający liczbę sekund, które
procesor pracował i które spędził w trybie IDLE. Jest oczywiste, że jak
procek śpi, to te wartości się nie zmieniają. To by pasowało do hibernacji.
Ale w przypadku uśpienia do RAM-u jest tak samo, a jednak liczniki się
zmieniają! No to jak to więc jest na prawdę?