PLD & UTF-8

Daniel Mróz beorn w alpha.pl
Wto, 29 Sty 2008, 20:02:43 CET

On Tuesday 29 January 2008 19:06:05 Dariusz Knociński NeXT wrote:
> Długi czas nie było mi to potrzebne ale jak zostałem do tego przymuszony to
> mam z tym problem i to od dłuższego czasu. Przetrenowałem AC, TH a teraz
> Titanium i wrażenie są zniechęcające.
> 1. Konsola i UTF-8 to porażka, wprowadzenie jakiejkolwiek polskiej litery w
> wierszu poleceń a później kasowanie linii klawiszem Backspace powoduje
> kasowanie zbyt dużej ilości znaków, o tyle za dużo ile było znaków
> dwubajtowych,
Jak masz ustawione LC_*? Powinno być pl_PL.UTF-8. Bez tego shell nie wie, że
charset jest wielobajtowy.

> 2. Manuale są kodowane w sposób całkowicie niezrozumiały, myślałem, że to
> UTF-8 ale program iconv wywala błędy, że to niedozwolone kody,
Przepis na to postowałem na grupę jakiś czas temu.

> 3. Powrót do iso-8859-2 też nie jest słodki, w polskich manualach mam
> totalną kaszankę, możliwe, że w pośpiechu coś spaprałem ale na dobrą sprawę
> zmiana LANG=pl_PL.UTF-8 na LANG=pl_PL powinna być wszystkich co ma zrobić
> użytkownik a nie babrać się w setkach przełączników,
Teoretycznie

> 4. Zestaw czcionek UTF-8 na konsolę to całkowite nieporozumienie, jeśli
> chodzi o ISO-8859-2 jest OK ale unikod ma chyba tylko jedną.
No konsola nie wygląda zbyt pięknie, dlatego UTF najlepiej używać w *termach
(np. konsole).

> Patrząc z boku na rozwój naszej dystrybucji, a kibicuje jej i używam od
> samego początku, widzę, że większość developerów ceni ILOŚĆ zamiast
> JAKOŚCI. Lepszym rozwiązaniem jest OGRANICZONY dobrze  działający zestaw
> pakietów w naszych polskich warunkach niż całe stado szmelcu :-(
Well, u mnie UTF8 działa od dość dawna.
Na Twoim miejscu jednak zastanowiłbym się nad tym przejściem na unicode. Nie
udało mi się poprawnie skonfigurować np. tin, slrn czy mutt do pracy w UTF8 i
po długim grzebaniu w sieci dałem sobie z tymi aplikacjami spokój. To są
problemy tych programów, a nie dystrybucji.

Pozdrawiam
Beorn

--
Daniel 'Beorn' Mróz <beorn w alpha.pl>    http://127.0.0.1/beorn