Fake RAID0

Kamil Dziedzic kamil.listy w klecza.pl
Nie, 1 Cze 2008, 17:03:21 CEST

Desktop. Mam w tej chwili 3 dyski:
- 2 x SATAII Seagate Barracuda ES 250GB ST3250620NS [1]
- 1 x ATA Seagate Barracuda 7200.9 200GB ST3200827A [2]

I tak sobie wykombinowałem na sucho żeby z dwóch pierwszych zrobić macierz
RAID0 a trzeci gdzieś daleko służyłby jako dysk na który po sieci szedł by
backup najważniejszych danych.

Na tworzeniu macierzy RAID nie znam siÄ™ kompletnie dlatego proszÄ™ o
wyrozumiałość. Z tego co poczytałem wychodzi na to, że nie jest niestety tak
różowo.

Co chce osiągnąć tworząc RAID 0:
- większą wydajność,
- jedna wielka przestrzeń którą mogę sobie spokojnie dzielić na partycję,
- możliwość zabotowania linux'a i windowsa (najlepiej oba w raid i żeby się
jeszcze mogły widzieć nawzajem),
- satysfakcjÄ™ z zabawy;)

Problem:
- Kasa... żal mi 500zł na najtańszy hardwarowy RAID dla komputera
desktopowego... to juz wolałbym dokupić sobie jakiś szybszy dysk. Tak więc
raczej jestem skazany na fake/soft raid.

Pytania:
- Jaka jest faktyczna wydajność poszczególnych rozwiązań RAID0? Teoretyczna to
nieco mniej niż dwukrotność wydajności dysku, w praktyce jestem ciekaw czy
chociaż 50% można wyciągnąć? Jak to z tym jest faktycznie przy soft raid,
fake raid i hardware raid?
- Jakie mam możliwości tworzenia RAID 0, bez sprzętowego kontrolera a chcę
bootować i windows i linux? I do tego chcę aby oba się widziały? Hardware
raid napewno. Fake raid (teoretycznie wydaje mi się, że tak)? Soft raid?
- Przenośność fake raid. W tej chwili mam płytę ga-k8n-sli[3], brat ma
ga-k8n-sli ultra[4]. Czy jak mi płyta padnie to jakby co będę w stanie
podpiąć te dwa dyski do tej drugiej płyty i nie stracę danych? Płyty
praktycznie te same więc przypuszczam, że problemu nie będzie. Ale w
przeciągu pół roku będę się przymierzał do nowej płyty... czy będę w stanie
przenieść na nią stare dyski w RAID 0 bez utraty danych? Czy będę w stanie
przenieść na zupełnie inną płytę? A co jeśli jestem powiedzmy, że skłonny
kupić nawet odpowiednią płytę bylebym mógł przenieść dane to czy będzie to
możliwe (w sensie czy nowsze płyty są kompatybilne ze starszymi)?
- Co siÄ™ dzieje jak bios padnie? Np. siÄ™ zresetuje? TracÄ™ RAID0? Jestem w
stanie go odtworzyć?
- Czy linux/PLD sobie poradzi z fake raid na tej płycie (ga-k8n-sli)? Jakie
mogę mieć problemy? Na co muszę uważać?
- Czy jest możliwość stworzenia fake/soft RAID0 bez konieczności usuwania
wcześniej istniejących danych z dysku?
- Jakieś inne pomysły na osiągnięcie celu?

[1]http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=885199f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD
[2]http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=7e6e99f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD
[3]http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1928
[4]http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1867
--
Pozdrawiam, Kamil Dziedzic

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej pld-users-pl