[Th] Grafika Intela + EXA + antyaliasing fontów = problem z wyświetlaniem skype i vbox

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Pią, 9 Sty 2009, 12:26:05 CET

Kiedyś raportowałem problemy z działaniem skype/virtualbox-a na moim
sprzęcie. Chodziło o kombinację Intel + EXA. Po prostu nie były wyświetlane
niektóre znaki i ikony (właściwie większość):
http://yen.ipipan.waw.pl/~ed/screen_exa.jpg
Pomaga przełączenie się na XAA, ale - jak wiadomo - to proszenie się o
kłopoty w przyszłości, bo XAA zostanie kiedyś wywalone z drivera.

Dzisiaj zrobiłem update sterownika do najnowszej deweloperskiej wersji
2.5.99 (z TH-test). Problem dalej jest. Zaparłem się, że znajdę winnego, bo
na czystym koncie było OK. No i znalazłem, przynajmniej mniej więcej.

Jeśli włączy się antyaliasing, to mamy efekt jak powyżej. Konkretnie chodzi
mi o to taki fragment pliku ~/.fonts.conf:

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
[...]
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="antialias" >
   <bool>true</bool>
         ^^^^
  </edit>
 </match>
</fontconfig>

Wyłączenie tej funkcji - i od razu jest spokój. Tylko, że wtedy ekran
wygląda okropnie i mało czytelnie przez ząbkowane literki :-/

Czym to jest spowodowane? Błąd w sterowniku intela (mam najnowszy, ale to
się ciągnie od bardzo długiego czasu) czy też to kwestia ciągłego braku
GEM-a w kernelu (teraz mam 2.6.27.10)? Co radzicie na tą okazję?