Jaka karta WiFi na PCMCIA?

Remigiusz 'Enleth' Marcinkiewicz enleth w enleth.com
Pon, 23 Lis 2009, 00:19:20 CET

On Sunday November 22 2009 23:16:08 Michal Kochanowicz wrote:
> Nie wiedziałem że można coś takiego zrobić. Laptop nie jest mój, jest
> zaplombowany.

Zaplombowany? Co za skończony kretyn zaplombował TP? Fabrycznie nie ma na nich
żadnej plomby, by design. Gwarancja producenta pozwala nawet na wymianę
niektórych elementów osobiście przez właściciela (przysyłają nową część na
żądanie, popsutą trzeba odesłać w ustalonym terminie, w przeciwnym wypadku
wysyłają fakturę - ale gwarancji nie cofają), na stronie supportu są oficjalne
instrukcje demontażu całej maszyny w PDFie, krok po kroku, a w standardowej
instrukcji użytkownika AFAIR podają, jak zdemontować klawiaturę i niektóre
elementy obudowy do wysuszenia po zalaniu napojem.

> Domyślam się że włożenie karty wymaga rozkręcenia obudowy?

W T60 sloty PCI-e były, o ile dobrze pamiętam, pod panelem na nadgarstki
poniżej klawiatury, po prawej stronie. Cztery śruby od dołu, chyba oznaczone
piktogramami przypominającymi układ scalony (pod tym panelem są też dwie kości
RAM, bezpośrednio pod touchpadem). T61 powinien mieć wszystko mniej więcej w
tym samym miejscu. Mogło mi się pomylić z innym modelem, więc najpierw sprawdź
dedykowane klapki od spodu obudowy. W razie wątpliwości szukaj odpowiednich
PDFów ("care and maintenance", czy coś w tym stylu) na stronie supportu.

Slot miniPCI-e wygląda tak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/A_PCI_Express_Mini_Card_and_its_connector.jpg/250px-
A_PCI_Express_Mini_Card_and_its_connector.jpg

Przed rozkręceniem kup w sklepie budowlanym taśmę teflonową, taką jak dla
hydraulików, najcieńszą dostępną. Fabryczne śruby mają gwinty pokryte nylonem
żeby się nie luzowały od wibracji, ale po pierwszym wykręceniu nylon przestaje
działać i śruby potem wypadają jak w innych laptopach. 15mm taśmy teflonowej
nawiniętej ciasno na śrubę przed wkręceniem z powrotem załawia sprawę.
Technikom z oficjalnego serwisu to nie przeszkadza, zresztą oni wszystkie
wykręcone podczas pracy śruby wymeniają na nowe, ze świeżym nylonem.

>Jest jeszcze taka sprawa, że nie wiem jak długo ten laptop będzie
>używany bo ma problemy z wyświetlaczem i wolę mieć kartę, którą będę
>mógł przełożyć do innego.

T61 może jeszcze być na gwarancji Lenovo, wejdź na stronę supportu i wpisz
numer seryjny żeby sprawdzić (jest podane, skąd go spisać). Serwis mają w
Warszwie, ale w innych miastach przyjmują sprzęt do transportu na własny
koszt, wraca w 2-3 dni robocze jeśli mają części na stanie.

>Mógłbyś doradzić jakąś kartę ze złączem, które będzie można użyć w innym
>sprzęcie?

Każda na miniPCI-Express. Jakikolwiek Intel Pro Wireless 3945 lub lepszy
będzie działać z jakimkolwiek nowym laptopem i ma bardzo dobre wsparcie pod
Linuksem, nad kernelowymi sterownikami pracują programiści na etacie w Intelu.

--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com
WWW http://enleth.com http://heroes.net.pl