Jak przełączyć tryb pracy wejścia mikrofonowego (hda-intel)

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Czw, 26 Lis 2009, 22:01:25 CET

Mam w laptopie taki układ dźwiękowy:

$ lspci -s "00:1b.0" -v
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition
Audio Controller (rev 01)
        Subsystem: Dell Device 0201
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 21
        Memory at efebc000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: <access denied>
        Kernel driver in use: HDA Intel
        Kernel modules: snd-hda-intel

Ogólnie działa. Ale wejście mikrofonowe posiada kilka trybów pracy - m.in.
właśnie mikrofon i wejście liniowe. Jak przełączyć tryb pracy wejścia? Pod
WinXP w momencie podłączania czegokolwiek do tego portu pojawia się
okienko, w którym można wybrać tryb pracy portu. Nie liczę na coś takiego
pod pingwinem, ale jestem ciekaw, czy jest sposób na przestawienie tego
programowo?

Przy okazji - miałem z tym wejściem ostatnio problem, ponieważ mikrofon
zupełnie nie działał. Już myślałem, że port jest fizycznie popsuty. Nie
pomagała żadna zabawa suwakami i przełącznikami pod alsamixerem. Ale po
odpaleniu Skype pod Windows nagle zaczęło wszystko działać i pod Linuksem.
I znów pytanie - czy ktoś się z czymś takim spotkał i jak sobie z tym
radzić jeśli jeszcze raz się takie coś zdarzy? Nie chcę musieć znów odpalać
Windę tylko z powodu niedziałającego, głupiego portu.