netbook?

Daniel Mróz beorn w alpha.pl
Pią, 5 Mar 2010, 15:02:50 CET

On Fri, Mar 05, 2010 at 02:30:18PM +0100, Arkadiusz Miskiewicz wrote:
> Polecacie jakieś Linuksolubne netbooki? Wymogów konkretnych nie ma - po prostu
> ciekawy sprzęt z dużą dozą możliwości.
Używam MSI Wind U-100 (Plus?) i jestem bardzo zadowolony. Wszystkie
urządzenia działają na sterownikach jądra (nawet czytnik kart, czy
kamerka). Usypianie działa (aczkolwiek z okresowymi problemami, ale to
wina oprogramowania), niemal wszystkie klawisze opcyjne (funkcyjne)
także. Jedyne co mi nie działa, to dioda sygnalizacji ruchu sieciowego
oraz klawisz, który nie wiem co robi.
Świetnie pracuje się na nim w terminalu, gdyż PgUp i PgDn są przypisane
pod Fn-strzałka, zaś zam klawisz Fn jest tuż pod Shiftem, zatem
przeiwjanie Shift-PgUp/PgDn nie wymaga akrobacji i można nawet to robić
trzymając netbooka "w powietrzu", jednym paluchem trzymając jednocześnie
Fn i Shift, zaś drugim paluchem dusząc strzałki.
Karta graficzna to Intel GMA, więc bez zgrzytów działa composite w Xorg
i KDE4 działa z wszelkimi bajerami (które w przypadku tak małego sprzętu
naprawdę bardzo pomagają).
Do wad zaliczyć trzeba niestety błąd w BIOSie, który uniemożliwia
poprawne skalowanie częstotliwości procesora (tracimy ok. 300MHz), a
aktualizacja jest upierdliwa, gdyż nie ma żadnych napędów. Jeśli nie
mamy czegoś zewnętrznego, trzeba się babrać w stawianie DOSa na pendrive
albo oddawać do serwisu.
Drugą wadą są łączone przyciski touchpada. Przez to nie ma MMB i
kopiowanie w terminalu trzeba sobie przemapować, albo używać kombinacji
Shift-Ctrl-C i Shift-Ctrl-V (albo podłączyć mysz, dołączoną do zestawu).
Puryści mogą się jeszcze przyczepić do wykończenia klapy (piano-black,
lub piano-white), na którym zostają odciski paluchów.
Ja ten sprzęt polecam. Mały, lekki, całkiem dobrze wykonany jak na tę
cenę i niemal wszystko działa "z kopa" pod Linuksem. Mam na nim
uruchomiene PLD Th (head, ready, test).

Pozdrawiam
Beorn

--