Katalog ze zdjęciami na dysku sieciowym - jak nad tym zapanować?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Pią, 22 Lip 2011, 17:11:28 CEST

Mam dysk sieciowy (montowany po CIFS, dostępny również przez FTP), na którym
mam kolekcję fotografii. Chciałbym jakoś nad tym zapanować, tj. dobrać taki
program do przeglądania biblioteki zdjęć, który maksymalnie mi w tym pomoże.

Jak do tej pory, używam digikama (z racji uzytkowania KDE). Program jest
całkiem całkiem, w sumie go nawet lubię, ale o ile dobrze się sprawuje w
przypadku plików na dysku lokalnym, to z tym sieciowym już nie jest tak
różowo. Niby ma nawet opcję dodania galerii na dysku sieciowym, z
założeniem, że tej galerii czasami może nie być, to problemem jest fakt, że
dane o tej galerii są składowane nie na tym dysku sieciowym, ale lokalnie.
To oznacza, że jeśli mam tych plików na dysku sieciowym dużo, to wszystkie
informacje o tych plikach i tak mam na dysku laptopa, nawet jeśli galerii
sieciowej nie mam podłączonej i przeglądam tylko dysk lokalny.

Sprawdzałem również Picassę, ale tam też to nie jest dobrze zrobione.

Marzy mi się program, który by składował dane dotyczące plików z galerii
sieciowej właśnie na dysku z tą galerią. Wtedy można by, po pierwsze,
zaoszczędzić na miejscu na laptopie (nie potrzebuję tych danych na co
dzień), a po drugie, można by łatwiej z niej korzystać np. z różnych
komputerów.

Nie mam pojęcia, czy któryś z programów "galeryjnych" z PLD ma taką
funkcjonalność, ale wszystkich nie przeglądałem. Macie jakieś doświadczenia
lub wskazówki w tej dziedzinie?