[OT] Optymalizacja dysku SSD, który _nie_ obsługuje TRIM

Grzegorz Sójka pld w sojka.co
Wto, 25 Lis 2014, 22:02:26 CET

On 11/25/14 19:46, Łukasz Maśko wrote:
> Dnia wtorek, 25 listopada 2014 15:33:29 Grzegorz Sójka pisze:
> [...]
>
> Ale TRIM != podmiana zużytych komórek na nowe :-/

TRIM to sposób informowania o tym które komórki aktualnie nie są
zapisane potrzebnymi danymi. Bez takiej informacji po jakimś czasie
wszystkie komórki mają status "zajęte" przez co nie ma możliwości
podmiany bardziej zużytych komórek (a w konsekwencji takich na których
zapis przebiega wolniej) na mniej zużyte. Provisioning polega na tym że
wykluczasz część komórek z zapisu i dla tego mają zawsze status "wonly".
Dzięki temu kontroler może nimi swobodnie dysponować. Więc masz racje,
zarówno TRIM jak i provisioning to nie to samo co podmiana zużytych
komórek na mniej zużyte (nowe to niewłaściwe słowo bo po jakimś czasie w
puli wolnych wszystkie będą używane). Te technologie mają na celu
odpowiednio poinformowanie kontrolera/zabezpieczenie komórek którymi
kontroler może swobodnie dysponować w celu wykonania podmiany.

Grzesiek

Wysłane z kompa wolnego od wirusów Billa Gatesa.