[OT] Optymalizacja dysku SSD, który _nie_ obsługuje TRIM

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Czw, 27 Lis 2014, 10:30:31 CET

Dnia wtorek, 25 listopada 2014 22:02:26 Grzegorz Sójka pisze:

> TRIM to sposób informowania o tym które komórki aktualnie nie są
> zapisane potrzebnymi danymi. Bez takiej informacji po jakimś czasie
> wszystkie komórki mają status "zajęte" przez co nie ma możliwości
> podmiany bardziej zużytych komórek (a w konsekwencji takich na których
> zapis przebiega wolniej) na mniej zużyte.

Masz rację, ale nie do końca i nie o ten aspekt tutaj chodzi. TRIM owszem,
ma za zadanie poinformować dysk o tym, czy dany sektor jest wolny czy
zajęty. Ale jeśli chodzi o zapis, to nie jest istotna kwestia podmiany na
komórki nieużywane/popsute (to się robi tak czy inaczej), ale o sam
mechanizm zapisu:
"Przy zapisie danych na klasycznym HDD, dyskowi nie gra większej roli, czy
dany sektor posiada zapisaną w nim informacje. Proces zapisu w czystym
sektorze nie różni się od tego w już zapisanym. Jednak dysk SSD by
przeprowadzić operację zapisu, musi wiedzieć czy dana strona jest czysta.
Jeśli tak nie jest to procedura zwykłego zapisu zamienia się w procedurę
odczytu-wymazywania-modyfikowania-zapisu (o-w-m-z). Procedura ta w SSD wiąże
się ze sporym narzutem. Tak dużym, że przy zapisie wydajność dysku może
spaść nawet o ponad połowę."
(http://www.purepc.pl/pamieci_masowe/poradnik_ssd_jak_usprawnic_i_przyspieszyc_prace_dysku_ssd?page=0,14)
I mi właśnie o taką sytuację chodzi, przy zapisie wydajność dysku
drastycznie spada. Nie interesuje mnie w tej chwili bezpieczeństwo, a
wydajność.

To jak? Ktoś? Coś?
--
Łukasz Maśko                                                          _o)
Lukasz.Masko(at)ipipan.waw.pl                                         /\\