[OT] Optymalizacja dysku SSD, który _nie_ obsługuje TRIM

Grzegorz Sójka pld w sojka.co
Czw, 27 Lis 2014, 11:56:43 CET

On 11/27/14 10:30, Łukasz Maśko wrote:

> Masz rację, ale nie do końca i nie o ten aspekt tutaj chodzi. TRIM owszem,
> ma za zadanie poinformować dysk o tym, czy dany sektor jest wolny czy
> zajęty. Ale jeśli chodzi o zapis, to nie jest istotna kwestia podmiany na
> komórki nieużywane/popsute (to się robi tak czy inaczej), ale o sam
> mechanizm zapisu:
> "Przy zapisie danych na klasycznym HDD, dyskowi nie gra większej roli, czy
> dany sektor posiada zapisaną w nim informacje. Proces zapisu w czystym
> sektorze nie różni się od tego w już zapisanym. Jednak dysk SSD by
> [...]

W dalszym ciągu zapis "zużywa" komórki. Słowo "zużywa" oznacza że
komórki jest coraz trudniej spolaryzować (czy zjonizować, naładować albo
coś, już teraz nie pamiętam dokładnie co to było). W konsekwencji
najpierw zwiększa się czas i wydatek energetyczny potrzebny do
"polaryzacji" aż do momentu w którym staj się to niewykonalne. A zatem
(pomijając kwestie kasowania i bezpieczeństwa) zapis na starych
(=wielokrotnie zapisanych) komórkach jest coraz wolniejszy. Generalnie
SSD działa z czasem coraz wolniej, "taki klimat".