Montowanie /usr z poziomu geninitrd a fsck dla tego filesystemu [było: kernel-4.1.6-1]

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Śro, 21 Paź 2015, 10:15:31 CEST

Dnia wtorek, 20 października 2015 12:02:01 Grzesiek Sójka pisze:
> Witam serdecznie,
>
> Mam usr na oddzielnym systemie plików. Jak do tej pory było ok ale na
> jajku kernel-4.1.6-1.x86_64 przy starcie fsck wywala mi "is mounted" i
> prosi o hasło roota. Nie bardzo mam ochotę wyłączać fscki w fstabie.
> Jest jakiś inny patent??

To nie ma nic wspólnego z kernelem, a z geninitrd. Jeśli masz /usr na innym
filesystemie, to zostanie on automatycznie zamontowany jeszcze na poziomie
bootowania initrd przed zrobieniem chroot:

[...]
# systemd[1]: /usr appears to be on its own filesytem and is not
# already mounted. This is not a supported setup. Some things will
# probably break (sometimes even silently) in mysterious ways. Consult
# http://freedesktop.org/wiki/Software/systemd/separate-usr-is-broken
# for more information.
echo trying to mount /usr
chroot /newroot mount -n /usr
[...]

Jeśli /usr ma być podmontowany przez initrd, to albo nie będzie sprawdzony
fsck-ami (przy ustawieniu ostatniej wartości na 0 w fstab), albo przy próbie
zamontowania go powtórnie fsck będzie się pluł, że system już jest
zamontowany. Rozwiązaniem powinno być dodanie noauto do opcji tego
filesystemu. To powinno wystarczyć na niemontowanie tego automatycznie przy
starcie, ale w zasadzie ręczne zamontowanie z poziomu initrd powinno
działać.

Czy dobrze odczytuję intencje autora poprawki do geninitrd dodającej
montowanie /usr na poziomie initrd?
--
Łukasz Maśko                                                          _o)
Lukasz.Masko(at)ipipan.waw.pl                                         /\\