Polski Linux dla Polakow?

Ziemowit Laski zlaski at apple.com
Thu May 9 00:40:15 CEST 2002

On Wednesday, May 8, 2002, at 02:17 , Tomasz Kłoczko wrote:

> Tak czy inaczej brak wystarczajacej znajomości języka obcego to nei to
> samo co ksenofobia czy zaściankowość :>

Calkowicie sie zgadzam, i przepraszam jesli stworzylem wrazenie ze wiaze
jedno z drugim.

> Nie widzę w tym niczego szlachetneg, ani takze nieszlachettnego. Raczjej
> jest to li tylko pragmatyzm.

> Tyle tylko że dystrybucja nie ma statusu narodowego.
> Jeżlei wiesz juz teraz że tak nei jest i potrafisz pomóc w
> pzreredagoaniu
> tekstu jaki jest na www tak żeby nie wytwarzać niepotzrebnie takeigo
> wrązenai to juz insza inszoasć i za taki rodzaj pomocy bardzo bym
> osobiście podziekował.

Gdybym wiedzial jaki cel (oprocz samoistnienia) przyswieca dystrybucji
PLD
i czym rozni sie ona od innych (ktorym byc moze przyswiecaja inne cele),
wlasnie to bym umiescil to glownej stronie.

>>> nie
>>> ma. Jeżeli chcesz pomóc zmienić stan faktyczny co do tego kto to

> To że tego jeszcze nie dostzregasz wynika w wiekszości z tego że nei
> zadałeś sobei trudu przyjrzenia się temu co i jak to robimy. To drugie
> ("jak", czytaj: jakimi sirodkami technicznymi w jakim schemacie
> organizacyjnynm) ma tu takze dość istotne znaczenie.

Pomijajac fakt ze to nie _ja_ powinienem tutaj zadawac sobie trud (temat
na
odrebna dyskusje nt. marketingu), doprawdy nie wiem "gdzie i jak" mam
sie "przygladac" temu "co i jak" robicie.  Poza tym, nadal nie wiem
DLACZEGO
to robicie. :)  Na jednej z Waszej stron znalazlem nastepujacy fragment:

    How is PLD different from other Linux distributions?

    In PLD one does, what one needs, or wants to do. This simple fact,
multiplied by
    number of developers involved, gives good picture how does PLD look
like.

Gdybym takie wodolejstwo napotkal na amerykanskiej witrynie, wiedzialbym
od razu
ze popelnil je swiezo upieczony absolwent "business school" ktory nie ma
pojecia
czym zajmuje sie firma w ktorej pracuje.  :)  Ale Wy nie macie takiej
wymowki, bo
wygladacie na kompetentnych informatykow.  Wiec czym naprade rozni sie
PLD od innych
dystrybucji? :)

> To że ma to sens ma swoje potwierdzneie wchoćby w tym że to co robimy
> jest
> uznawane za produkt wysokiej jakości pzrez pzredstawiciekli innych
> zespołów. Przykładowo maintainer rpm-a wymienił PLD jako osobistego
> faworyta jakości wsród dystrybucji używajacych rpm-ów.

Bardzo fajnie -- takie wyrazy uznania tez moznaby (moim zdaniem) umiescic
na witrynie.

> A jak Twoim zdaniem powionniśmy to prezentować ?
> I dlaczego mamy się wstydzić czy ukrywać to że ~99.9% pracy na włożyli
> w to
> Polacy ?

Wstydzic sie nie ma czego, ale nie ma tez sie czym szczycic -- to ze taka
czy inna dystrybucja Linuxa jest opracowywana przez czlonkow tej czy
tamtej
nacji nie ma -- i nie powinna miec -- najmniejszego znaczenia.  Zwracam
ponownie uwage na "krzyzacka" dystrybucje SuSE.

> Jęzlei ktoś szuka podtekstów narodopwych bąć nie w czyms takjim jak
> narzędzie i sięga do czegoś co dla niego nie ma takich podtekstów ale
> jest jednoczesnie gorsze z technicznicznego punktu widzenia to jest
> poprostu głupcem, że zwraca uwagę w pierwszym rzedzie na takie detale.
> Czyż nie ?

Nie.  Wyobraz sobie ze Microsoft umieszcza na swojej witrynie nastepujace
zdanie:

    Windows is an operating system developed primarily by Americans in
    the United States.

W najlepszym razie, wywolaloby to smiech na sali.  W najgorszym,
zniecheciloby
"nie Amerykanow" (ktorych jest sporo) od zakupu produktow i uslug firmy
Microsoft
poniewaz (1) czuliby sie urazeni i/lub (2) stwierdziliby ze Windows jest
produktem
specyficznie amerykanskim, a wiec dla nich nieprzydatnym.

--Ziemek