console-tools, BitchX itp

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk qrczak w knm.org.pl
Pią, 9 Paź 1998, 17:34:40 CEST

On Fri, 9 Oct 1998, Arkadiusz Miśkiewicz wrote:

> Z tymi console-toolsami same problemy ;)

Ojojoj...

> Na początek przydała by się notka dla pl userów, żeby wstawili sobie do
> /etc/sysconfig/i18n
> SYSFONT="iso2graf-16"
> nazwę fontu - u mnie iso2graf-16. Ładuje się on "gdzieś" - nie wiem dokładnie
> co go ładuje - na początu, przed startowaniem /etc/rc.d/??rc.?/*.

Właśnie, niedawno dopiero dowiedziałem się o jakimś /etc/sysconfig/i18n,
którego to pliku ja nigdy nie miałem, więc zrobiłem /etc/sysconfig/console,
uczciwie ładowane w /etc/rc.d/init.d/console...

Widzę teraz, że /etc/rc.d/rc.sysinit odpala skrypt /sbin/setsysfont,
który setfontuje $SYSFONT zdefiniowany w /etc/sysconfig/i18n. IMHO
należałoby się tego pozbyć z initscripts, skoro to jest zdublowane
w /etc/{rc.d/init.d,sysconfig}/console, a nie widzę powodu, żeby to
było z poziomu rc.sysinit, zwłaszcza że jest ściśle zależne od
zainstalowania console-tools i nie w każdym runlevelu musi być
włączone...

Nie spotkałem niczego innego, co by czytało /etc/sysconfig/i18n.

> Taka notka przydała by się w którymś RPMie - tylko którym ??? (może w rpmie
> z pl fontami ?)

Z tym że to jest zbyt polskocentryczne... Ale może rozpoznawać $LANG
i w zależności od niego proponować odpowiedni font. Racja, można to
zrobić, i spróbuję, jeśli nie zapomnę.

> Wkółko jakieś programy "resetują" mi stan czegoś - a to fontu, a to mapy ACM.

Ups, w sumie ja takich chyba nie spotkałem...

> Np taki BitchX wkółko resetuje stan mapy ACM.

Nie znam BitchX. Być może tylko przełącza z mapy user-defined na
ISO-8859-1.

> ale IMHO jest to kiepskie rozwiązanie. Mam nadzieję, że jest jakieś inne.

Poprawienie źródła BitchX?

> Znów nie ma żadnej wzmianki (poza ang. docami do console-tools ;) o tym,
> że można ustawić defaultowy font i defaultową mapę (ładowaną przez kernel
> przy bootowaniu):
> $ cd /usr/share/consolefonts; mv default8x16.psf.gz default8x16.psf.gz.old
> $ ln -s iso2graf-16.psf.gz default8x16.psf.gz
> $ cd ../consoletrans; mv def.sfm.gz def.sfm.gz.org
> $ ln -s iso02.sfm.gz def.sfm.gz

A to nie kernel, tylko pewnie jakieś skrypty; ja niczego takiego nie mam.
Nic nie ładuje mi default8x16 ani def.sfm. A zamiast symlinkowania tych
plików bardziej podoba mi się określanie fontu w /etc/sysconfig/console
czy gdzieś tam.

W zasadzie coś o /etc/sysconfig/console powinno być w dokumentacji, ale
że to jest tylko w RPMie, a nie we właściwym pakiecie, to w jakiejś
dodatkowej dokumentacji w tym RPMie.

> AAA jeszcze sprawa do Marcina. Mógłbyś dodać do qrczak.fallback odpowiednie
> przybliżenia dla znaków używanych w BitchXach (F3 gdy nie jesteś na żadnym
> kanale - "te" znaki są po lewej stronie oraz F4 i F5 - ramki) tak by to jakoś
> po ludzku wyglądało przy załadowanych polskich fontach iso02(graf) ??? Bo to
> chyba będzie można tylko do fallback dodać (nie znam się na tym) :>

Pewnie warto, ale jakich znaków używa BitchX? Wydawało mi się, że
wszystkie popularne uwzględniłem - co on mógł wymyśleć?!

No nic, w czasie dogodniejszego stanu łączy spróbuję ściągnąć BitchX
i obejrzeć, co on wyprawia.

> Aha. Pisałeś coś kiedyś na p.c.p.l o jakimś patchu do kernela co by załatwił
> jakąś sprawę definitywnie i że developerom jajka się niepodobało grzebanie
> w driverze do konsoli. Co to był za patch ?? (jeśli rozwiąrze któryś z moich
> problemów to proszę o podesłanie :)

Polegało to na tym, że domyślnie (i po resecie terminala przez ^[c)
aktywna byłaby mapa ACM definiowana przez użytkownika, a nie ISO-8859-1,
przy czym domyślną zawartością tej mapy byłoby właśnie ISO-8859-1. Nie
wiem, czy tutaj by pomógł - to zależy od tego, w jaki sposób BitchX
bruździ. Nie mam go w tej chwili, musiałbym zrobić na nowo; jest prosty,
ale IMHO lepiej poprawić BitchX.

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak w knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/