Informacje potrzebne!

Rafal Czeczotka michu w amg.gda.pl
Wto, 8 Wrz 1998, 19:48:38 CEST

On Tue, 8 Sep 1998, Pawel Gajda wrote:
> No dobra, czas by moze ustalic raz na zawsze strukture systemu plikow PLD,
> bo nie wszyscy wiedza, gdzie pchac rozne rzeczy.  Pewne rzeczy wydaja sie
> oczywiste:
> * polecenia systemowe        /bin
> * programy userskie          /usr/bin
> * programy us. dla X         /usr/X11R6/bin   (mam nadzieje)
> * daemony                    /usr/sbin         ??????
> * konfiguracje               /etc
> Co jeszcze? Wiem, ze ma nie byc /opt (przynajmniej w stable)
[...]

W sag'u jest cały rozdział nt. struktury katalogów ("Directory Tree
Overview") i jest tam sensowne uzasadnienie podziału na /bin, /usr/bin,
/usr/local/bin, /sbin, /usr/sbin, /usr/local/sbin, ...

Mianowicie w katalogach bezpośrednio odstających od korzenia powinny się
znajdować programy, które są niezbędne do postawienia systemu (przecież
/usr/cośtam, jeśli jest na innym wolumenie, może być zamontowane dopiero w
którejś fazie bootowania (czyli mount _musi_ być w /bin :)). Zaś w
/usr/local będzie instalowane lokalne oprogramowanie użytkowników (czyli
w "gołym" systemie te katalogi powinny być założone i pozostawać puste
(do dyspozycji lokalnych guru)).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenia wydaje się być sensownym taki
podział:

"X"/bin  - programy dostępne dla normalnych użytkowników,
"X"/sbin - programy niedostępne dla normalnych użytkowników,
"X"/lib  - biblioteki.

Teraz w zależności od przedrostka "X":
""           - wszystko to, co jest niezbędne podczas bootowania (lub
               stawiania po padzie) i nic więcej (minimalizacja wolumenu
               bootującego),
"/usr"       - cała reszta wchodząca w skład dystrybucji,
"/usr/local" - cała reszta nie wchodząca w skład dystrybucji (jakieś
               lokalne naleciałości i nie^H^Harządki).

Do tego dochodza jeszcze następujące uwagi:
1. W /usr powinny znajdować się pliki, które nie podlegają zmianom
   podczas normalnej eksploatacji,
2. Pliki, które mogą się zmieniać podczas normalnej eksploatacji powinny
   być w /var (np. wszystkie spool'e, bazy rpm'a, logi, skopilowane fonty
   TeX'a, ...),
3. programy powinny korzystać bardziej z /var/tmp niż z /tmp ponieważ
   prawdopodobnie na /var/tmp jest więcej miejsca (/tmp jest na
   wolumenie bootującym).

Z tej logiki wyłamuje się chyba tylko /etc, gdzie jest pełno "śmiecia"
(który równie dobrze mógłby się znaleźć w /usr/etc) ale tak już jest (i
ponieważ korzysta z tego zdecydowana większość programów i jest do tego
przyzwyczajona większość adminów, niech tak zostanie).

P.S. Panowie, czy wy w ogóle sypiacie.
P.S. To był mój pierwszy post na pld-list i jeszcze żyję :)))

--
Rafał Czeczótka <michu w amg.gda.pl>
http://www.amg.gda.pl/~michu/