info: ipchains.spec

Czw, 24 Wrz 1998, 21:15:05 CEST

On Wed, 23 Sep 1998, Krzysztof G. Baranowski wrote:

> Well, z drugiej strony okreslenie typu 'firewall' jest IMO nic nie
> mowiacym gadzetem reklamowym. Bo tak naprawde, to 'firewallami'
> nazywa sie filtry pakietow albo proxy itd. Prawda jest taka, ze
> fachowiec od razu bedzie wiedzial z czym to sie je, bo wie co to
> ten 'filtr pakietow', a laikowi i tak to nie sprawi roznicy.
> No i 'filtr pakietow' ladniej brzmi po polsku, a 'sciana ogniowa'
> to takie troche niefortunne tlumaczenie. [1]

Wydaje mi się, że pisaniny w różnych gazecidłąch o tych fajerłolach to już
tyle było, że kwalifikowana większość już wie jednak co to FW :)
Cały ten FW jest związany niewątpliwie z filtrowanie i to filtrowaniem
ruchu w sieci na poziomie pakietów.

> Kris
> [1] Ze nie wspomne o okresleniu 'dławik'  w "Bezpieczenstwie
>     w Unixie i Internecie" (w polskim tlumaczeniu znaczy sie)

Dławik chyba już kompletnie odpada. Ja mam skojarzenia wysokonapięciowe ;)
Ale chyba masz rację, że pomimo wszystko określenie firewall nie jest
jeszcze w dobrze ugruntowane i można zrobić mały eksperyment nazywając
powyższe po polsku czyli filtr pakietów :)