Standardowi użytkownicy Unixa,

Arkadiusz Miśkiewicz misiek w misiek.eu.org
Nie, 30 Maj 1999, 15:01:33 CEST

[niedziela, 30 maj 1999], Wojtek Slusarczyk napisał(a):

> [...]
> mail(8:12)   -- i jego katalog domowy z filesystemu /var/mail
> news(9:13)   -- i jego katalog domowy z filesystemu /var/spool/news
> lp(4:7)	     -- i jego katalog domowy z filesystemu /var/spool/lp
> adm(3:4)     -- i jego katalog domowy z filesystemu /var/accont
>
> Wszystkie te katalogi sa zgodne ze specyfikacja FHS 2.0. Problem jest w
> tym, że grono PLD-owców pragnie aby Ci 'rdzenni' mieszkańcy naszych
> Linuszków byli dodawani w %post przez odpowiednie pakiety i defaultowo
> ma ich nie być ... Otóż jeżeli chcemy przystać na taki układ to proponuję:
problem w tym, że nie wszyscy chcą (ja wolę by Ci userzy/grupy były w systemowym
passwd/group). Chcę tak dlatego, że zdarzają się programy, którym podczas kompilacji
trzeba podać jaki uid ma user np. http, ftp (do programów takich należy np. cgiwrap).
W takim wypadku nie będzie możliwe umieszcznie w dystrybucji binarnych wersji tego typu
programów.

Jeśli już to w podstawowym passwd/group *powinny* być odpowiedni użytkownicy
a w %pre powinna być regułka sprawdzająca czy dany user istnieje, a jeśli nie to _dopiero
wtedy_ go dodaje.

> [...]
>    w %post %preun
> 5. uucp -- to samo ...
> 6. Co się tyczy użytkownia i grupy adm -- to albo zostaje albo wylatuje
>    z Linuxa PLD. Owszem /var/account moze
>    przychodzic z pakietem acct ale grupa i uzytkownik adm to raczej nie...
>    Do tej pory bylo tak ze uzytkownik adm miał swój katalog domowy w
>    /var/adm -- ja (nie)szcześliwie zmienilem jego lokalizacje na
>    /var/account -- jedyne co mi do głowy przyszlo czytajac FHS ... Grupa
>    ta moze zostac wykorzystana (lokalnie) przesz przyszlych uzytkownikow
Jak dla mnie wszystko to przysparza tylko zbędnej roboty i służy jedynie
zachowaniu możliwości aktualizacji pojedyńczych czy grup pakietów na RedHacie.
Pytam się po co to ? Rozumiem, że wielu ludzi będzie przechodziło z RH do PLD
ale jeśli już zechcą takie przejście przeprowadzić to niech aktualizują wszystkie
pakiety, a nie tylko niektóre wybrane. W takim przypadku (pełna aktualizacja do PLD)
dodawanie użytkowników w %pre było by zbędne, jako że siedzieli by oni w passwd z setup'u.

--
 _____  __    ____       arkadiusz miśkiewicz      misiek w pld.org.pl
 \  _  \\  \  \    \  tel. +48 604395925  sysadm: zsz2.starachowice.pl
 /__/   /____//____/     Polish Linux Distribution with IPv6 support