Standardowi użytkownicy Unixa,

Jacek Konieczny jajcus w zeus.polsl.gliwice.pl
Nie, 30 Maj 1999, 12:43:36 CEST

On Sun, May 30, 1999 at 10:48:28AM +0200, Wojtek Slusarczyk wrote:
> Wszystkie te katalogi sa zgodne ze specyfikacja FHS 2.0. Problem jest w
> tym, że grono PLD-owców pragnie aby Ci 'rdzenni' mieszkańcy naszych
> Linuszków byli dodawani w %post przez odpowiednie pakiety i defaultowo
> ma ich nie być ... Otóż jeżeli chcemy przystać na taki układ to proponuję:
>
> 1. Odnosnie wszystkich serverów ftp (dostępnych w CVS PLD) aby w specach
>    w %post przy pomocy useradd i group add dodawać ich i w %pre _usuwać_
>    tak aby się to zgadzało ze stanem pierwotnym
OK

> 2. Odnośnie wszystkich serverów httpd (dostępnych w CVS PLD) w specach
>    %post %preun -- dodawanie + wywalanie tych uztkowników/grup
OK

> 3. Odnośnie `mail' i /var/mail -- tytaj nie mam konceptu...
>    ... i nie jest to też mój problem ;)
Jak wyżej. Tu to jest szczególnie ważne, gdyż nie wszystkie MTA używają
usera 'mail' i katalogu '/var/mail'

> 4. Odnośnie `drukarek' (lp) wszystkie mają mieć odpowiednie skrypty
>    w %post %preun
OK

> 5. uucp -- to samo ...
OK

> 6. Co się tyczy użytkownia i grupy adm -- to albo zostaje albo wylatuje
>    z Linuxa PLD. Owszem /var/account moze
>    przychodzic z pakietem acct ale grupa i uzytkownik adm to raczej nie...
>    Do tej pory bylo tak ze uzytkownik adm miał swój katalog domowy w
>    /var/adm -- ja (nie)szcześliwie zmienilem jego lokalizacje na
>    /var/account -- jedyne co mi do głowy przyszlo czytajac FHS ... Grupa
>    ta moze zostac wykorzystana (lokalnie) przesz przyszlych uzytkownikow
>    PLD.
Może /var/log dla adm. W końcu na wielu UNIXach są linki /var/adm ->
/var/log.
A zresztą, do czego ten user służy????

> Wszystkie katalogi domowe tych uzytkownikow sa root.root (czesc jest
> suidowanych czesc, nie -- dla niesuidowych to zmienie wlasciciela/grupe)
I bardzo dobrze. QMail głupiał, gdy właścicielem /var/spool/news był
user news - próbował tam dostarczać pocztę.
Systemowi urzytkownicy powinni mieć katalogi root.root i kropka.
Zresztą zdaje się (mam nadzieję że to już poprawione), że w jakimś pakiecie
z demonem FTP /home/ftp wraz z podkatalogami był ftp.ftp.

> [...]
> pola Requires: shadow. Jezeli wszystko bedzie O.K to
> odhashuje stosowne miejsca i poprawie filesystem i setup.
>
> FAQ (czyli pytanie, ktore najczesciej  bedzie zadawane + odpowiedz: ;)
>
> Dlaczego w tak do tego podchodzisz ty $#@%6R%*! i nie robisz tak jak ci
> mowia ludzie ?!
>
> ODP: bo nie mam zamiaru marnowac czasu na zajmowanie sie pierdolami, i
> dopasowywac systemu do chwilowych _wizji/koncepcji_ Zrobie to o co mnie
> prosicie ale nie na zywiol ... Nie jest to sprawa gardlowa jak np
> (w,u)tmpx czy /bin/sh -> /bin/ksh bez ktorych system nie moglby normalnie
Na prawdę miło że zechciałeś wziąć nasze uwagi pod uwagę. Miejmy
nadzieję, że przejsćie wyjdzie gładko.

Pozdrowienia,
         Jacek
--
!      ,  !            Jacek Konieczny, Gliwice, Poland            !