filesystem

Artur Frysiak wiget w pld.org.pl
Wto, 28 Mar 2000, 17:16:38 CEST

[wtorek, 28 marzec 2000], Stanisław Miszczak napisał(a):

> On Mon, 27 Mar 2000, Tomasz Kłoczko wrote:
>
> [...]
> OK, daję tą listę tutaj, wraz z komentarzami w miejscach, gdzie miałem
> problemy. Najtrudniejszą sprawą jest właściwie tylko początek instalacji -
> wiele pakietów niejawnie zależy od siebie. Starałem się zachowywać
> zależności. Specjalnie także w jednym wywołaniu rpm wgrywałem jeden
> pakiet. A oto moja kolejność:
>
> -> setup
> (Proponowałbym dodać pustego /etc/mtab. Inaczej skrypty rc-scripts krzyczą
> przy pierwszym bootowaniu nowopowstałego systemu)

Kiedyś się zastanawiałem czy nie zrobić /etc/mtab -> /proc/mounts.
Wymaga to jednak minimalnego przystosowanie rc-scripts.

> -> ldconfig
> (W ld.so.conf są wpisane katalogi /lib oraz /usr/lib, a w post-install
> wywoływany jest ldconfig, który krzyczy że ich nie ma. Katalogi te są w
> filesystem, ale nie można go wgrać bez /bin/sh, glibca i właśnie
> ldconfig. ldconfig jest wołany przy każdej instalacji bibliotek, więc nie
> ma większego problemu - są tylko brzydkie komunikaty ;-)

zamiast filesystem instaluj FHS

> -> glibc
> (Tu nie ma żadnych skryptów post/pre, ale zwracam uwagę, że program
> create-db należący do glibc'a to skrypt wołający make'a w /var/db. Poza
> tym mam drobną sugestię, żeby w _polskiej_ dystrybucji Linuxa od razu
> robić linka /etc/localtime do /usr/share/zoneinfo/Poland)

make,awk,glibc - nie wiem jak to ruszyć.
/etc/localtime - to manipulacji tym linkiem służy timecfg lub coś tam co
przygotował Siewca.

> -> pdksh
> (Ten pakiet zapewnia /bin/sh, więc trzeba go jak najszybciej wgrać. W
> skryptach, niestety, odwołuje się do: grep, echo, mv. Poza tym, używa
> /dev/null ;-) gdy jeszcze nie ma dev'a. Pisze też w katalogu /var/tmp
> należącym do filesystem)

To już chyba jakoś chłopaki od instalatora rozwiązali.

> -> filesystem
> (Skrypty odwołują się do mkdir, cp, rm, ln, chmod)

Użyj FHS zamiast filesystem.

> -> dev
> (Brakuje grupy console - sprawdziłem, że jej tworzenie jest wyremowane w
> skryptach - i pewnie słusznie, bo groupadd jest w shadow. Moim zdaniem
> najprościej dodać tą grupę do /etc/group bezpośrednio w pakiecie setup)

Zgadzam się, setup trzeba poprawić.

> -> zlib
> -> mktemp
> -> ncurses
> -> info
> (info jest potrzebne (zależności) do wgrania tak podstawowych rzeczy, jak
> fileutils. Niestety, skrypty odwołują się właśnie do cp, rm, ln. W dodatku
> /usr/sbin/fix-info-dir jest bardzo brzydki ;-)

Chcesz go przepisać na awka ?

> -> fileutils
> (także woła fix-info-dir. Mam małą sugestię dotyczącą kolorowego ls:
> proponuję, żeby przy logowaniu robiło się eval 'dircolors /etc/DIRCOLORS';
> można to wrzucić np. do /etc/profile.d/color_ls.sh, oczywiście wraz z
> alias ls='ls --color=tty' :-)

Nie wiem czy aliasy w /etc/profile.d to dobry pomysł.
I tak się nie wykonają przy odpaleniu nie loginowego shella.

> [...]
> -> cracklib-dicts
> -> pam
> -> sh-utils (fix-info-dir)
> -> terminfo
> -> pcre (dla grep'a)
> -> grep (fix-info-dir)
> -> bdflush
> -> popt
> -> logrotate
> -> gawk
> (Gawk zamiast skryptu fix-info-dir używa programu install-info ! Nie
> przyglądałem się, na czym polega różnica, ale może po prostu wszędzie,
> gdzie trzeba, wystarczy używać install-info ?)

No to ja już nie wiem.

> -> make (fix-info-dir)
> (Make jest potrzebny do zadziałania skryptu create-db z glibc'a. Z kolei w
> samym Makefile z /var/db używa się awk'a)
> -> shadow (zapewnia groupadd !)
> -> SysVinit
> (I to właśnie SysVinit potrzebuje grupy utmp !)

z utmp to już całkiem jest namieszane.

> [...]
> -> bash (fix-info-dir)
> -> tcsh
> -> util-linux
> (No właśnie, niby bash nie jest niezbędny, ale util-linux zależy od
> niego. Od tcsh także. Prawdę mówiąc na problemy wynikające ze stosowania
> jako /bin/sh shella ksh natykałem się później wielokrotnie - różne
> skrypty, zwłaszcza w X'owych programach, mają wpisane #!/bin/sh, ale w
> rzeczywistości używają składni bash'a)
> -> issue ;-)
> -> klogd
> (Wypisuje "Run /etc/rc.d/init.d/... to start..." Nie lubię tego. Kilka

Tak ma być. Informuje to że należy coś uruchomić aby coś zadziałało.
Wolałbyś aby automagicznie Ci się uruchamiał jakiś serwis zanim zerkniej w jego
pliki conf ?

> -> gdbm (do perl'a)
> -> perl
> -> syslog
> (No właśnie, syslog jest zależny od perl'a i dlatego musiałem go
> wgrywać ! Jeśli się nie mylę, wystarczy przerobić na awk'a skrypt
> /usr/bin/sysglogd-listfiles. Z pakietem syslog-ng chyba takiego problemu
> nie ma, ale ja się przyzwyczaiłem do standardowego sysloga ;-)
> Pakiet syslog wypisuje przy instalacji komunikat "Run /etc/...")

Jesteś chętny ?

> -> vixie-cron
> (Komunikat "Run /etc/..." A poza tym, czym się różni vixie-cron od
> hc-cron ?)

IMHO vixie na serwery hc do domu.

> -> find-utils (fix-info-dir)
> -> diff-utils (fix-info-dir)
> -> file (właściwie opcjonalne)
> -> gzip (fix-info-dir)
> -> tar (fix-info-dir)
> -> less
> -> which
> -> libstdc++
> -> groff (do man'a)
> -> man (+ opcjonalnie, man-pages)
> -> lilo
> (Próbuje uruchomić lilo w post-install. Ja bym z tego zrezygnował, tym
> bardziej, że nie ma jądra)

IMHO usunąć skrypty z lilo.

> -> net-tools
> -> cpio (fix-info-dir)
> -> nvi (jako minimalny edytor)
> -> pump (używany przez rc-scripts do dhcp, ale brak zależności)

Bo niekażdy potrzebuje wsparcia dla bootp/dhcp a rc-script potrzebuje każdy.

Wiget