Plany odnośnie Ac

Jacek Konieczny jajcus w bnet.pl
Pon, 15 Gru 2003, 08:54:22 CET

On Sun, Dec 14, 2003 at 09:19:32PM +0100, robert j. wozny wrote:
> dobrze napisałeś... nowości ale porządnie i spójnie zrobione... z tym,
> iż do wrzucania nowości bez ich sprawdzania jest Nest.

Są jednak pewne różnice między Ac i Nest:
- w Ac zakładana jest spójność zasobów na FTP. I mam wrażenie, że
  wygląda to teraz znacznie lepiej niż podczas rozwijania Ra.
- w Nest jest miejsce na wszelkie alpha/beta/snapshoty itp. W Ac
nie powinno tego być, poza uzasadnionymi przypadkami (np: Zope-2.6 nie
działa z pythonem 2.3, więc musi być Zope-2.7beta, kernel 2.4 nie ma
przyszłości, przygotowanie systemu pod 2.6 może trwać, więc warto zacząć
już od wersji testowych 2.6 itp.)

> Zainstalujesz teraz Ac?

Zasintalowałem na dwóch workstacjach. Jestem pod wrażeniem łatwości
upgrade i działania całości. Aż mnie korci spróbować tego na serwerze.
Ale wiem, że z tym trzeba jeszcze trochę poczekać. Nie wszytko jest już
zrobione i dopracowane, coś może się jeszcze zmienić. Ja jakoś mogę się
z tym pogodzić.

> a tydzien się okaże że ktoś zmienił db czy
> glibca i zapomnial o przebudownie zależności ?

Jeżeli poprzednie db czy glibc nie spełniało jakiś założeń, to upgrade
trzeba zrobić. Od pilnowania zależności przed wrzuceniem pakietów na FTP
są Requires w specach i katalog ready. I mam wrażenie że działa to
całkiem nieźle.

> i upgradneisz serwer i
> bedziesz mial telefon "bo cos się popsuło"

Nie robię upgradów "na pałę". Nawet przy bardzo dobrze przygotowanej
dystrybucji jest to proszeniem się o problemy, szczególnie
w skomplikowanej, produkcyjnej konfiguracji.

> robienie Ac powinno nieś za soba jakieś kompromis pomiedzy nowosciami
> a stabilnością.

Zgadzam się. Ale żeby to osiągnąć nie trzeba od razu przeganiać mmazura.

> Wiele osob mowilo: stabilne podstawy. Czy jak
> zakladasz już okna w nowobudowanym domu, to zmieniasz fundamenty ? a
> to niestety się dzieje w Ac. Przepraszam, ale jezeli za trzy miesiace
> znowu wyjdzie db-4.3 to wymienisz ja i przerobisz wszystkie pakiety zalezne?
> gwarantuaje, ze cos się rozjedzie, że część programów będzie
> niekompatybilna itp...

Jak zamrozimy Ac teraz i wydamy za 4 tygodnie, to zapewniam Ciebie, że
porównywalna (ale oczywiście nieco mniejsz) ilość pakietów będzie
"rozjechana", tyle że to będą pakiety starsze, a ileś rzeczy które
mogłyby to tej pory być zrobione zrobione nie będzie.

> co do rozjeżdzania się Ra, to problemem było tu zbyt długie mrożenie
> (czy też "feature freeze"). jeżeli według planów Avernego mrożenia ma
> trwać maksymalnie 4 tygodnie, to Ac 2.0 nie popełni tego błędu co
> popełnił Tomek z Ra.

> Powinniśmy przyjąć też iż powinniśmy trzymać
> zgodność pakietów - tzn np: upgrade do gnome 2.6 powinno być płynnie bez
> zgrzytów (utrzymanie odpowiednich Obsolete & Provides).

Nie zapewnisz płynnego upgradu wszystkiego, szczególnie na serwerze.
Z GNOME może się to jeszcze udać, ale jak słyszę o upgradzie PostgreSQL
bez interwencji admina, to mi się śmiać (albo może płakać) chce.

> po 4 tygodniach feature freeze, Averne robi iso, ja robie chmod a-r
> ftp://dists/2.0/ ; chown -R root.root ftp://dists/2.0/ i jedziemy z
> 2.1 - które powinny mieć określone cele (kde 3.3?, gnome2.6?, db4.3? itp)
> oraz określone ramy czasowe (6 miesięcy?).

Ok. Można tak zrobić. Ale nie w tej chwili. To co robi mmazur ma na celu
stwierdzenie co mamy. Na FTP jeszcze brakuje wielu pakietów które w Ac
powinny być. Czy one się nadają, jak działają, co trzeba poprawić i czy
całość jest spójna można stwierdzić jedynie po przebudowaniu wszystkiego
i wrzuceniu do jednego worka.

Teraz wystarczy że każdy kto ma czas/chęci/możliwości zrobi upgrade do
tego co jest na FTP, stwierdzi co nie gra, czego brakuje itp. Wtedy
będą podstawy do określenia tych celów o które się dopominasz. Nie
wiedząc co mamy, nie jesteśmy w stanie określić co jesteśmy w stanie
zrobić na "za 6 miesięcy".

> i tym optymistycznym akcentem kończę, i wracam do psucia instalatora
> na PPC.

No i tak trzymać. Róbmy swoje, to naszej dystrybucji zawsze służyło najlepiej.

Pozdrowienia,
	Jacek