The future of PLD: xlibs

Jakub Bogusz qboosh w pld-linux.org
Sob, 10 Lip 2004, 14:00:14 CEST

On Sat, Jul 10, 2004 at 01:38:02PM +0200, Jakub Piotr Cłapa wrote:

> Jeśli się faktycznie sprężysz, to ok.
>
> Tak czy siak czeka nas chyba przesiadka na xlibs, więc co robimy?
>
> Moje propozycje:
>
> 1. Trzeba rozdrobnić zależności. Może zrobić Xlibs-devel (tak zdaje się
> jest w Debianie) z Req do wszystkich xlibsów i Provides: XFree86-devel?
> W nowych/updejtowanych specach będziemy przechodzili na zależności od xlibs.

Proponowałem kiedyś rozdrobnione własności - np. X-libNazwa{,-devel} -
bardziej wygodne przy korzystaniu z xlibs.

> 2. Dla kompatybilności starych specy z nowymi xlibsami zaaliasować
> AC_PATH_XTRA na PKG_CHECK_MODULES(X, [x11], [$x_no = no]). Ktoś się zna
> na autoconf?

To jest niepoprawne - doda -lX11 (+zależne -l) do X_LIBS.
A po AC_PATH_XTRA, to:
X_LIBS zawiera tylko flagi linkera (u nas "-L/usr/X11R6/%{_lib}")
X_EXTRA_LIBS zawiera biblioteki zależne od systemu (typu -lsocket
- u nas nic)
X_PRE_LIBS - biblioteki wymagane przez -lX11 (bez samego -lX11) - u nas
"-lSM -lICE"

Jeszcze jest drugie makro, AC_PATH_X, sprawdzające tylko imake i -lXt
- co jest niepożądane w przypadku xlibs.

No i w przypadku xlibs jest problem z pakietami budującymi się w oparciu
o imake.

> 3. W drugą stronę (nowe spece w systemie ze starymi xlibsami) dorzucić
> do XFree86 (tak, do tego starocia, który idzie do Ac) i X11 tymczasowe
> *.pc (dla każdego subpakietu xlibs), zwracające na odpowiednie ścieżki
> (/usr/X11R6/include i /usr/X11R6/lib).
>
> Kompatybilności paczek binarnych się chyba nie uzyska (albo nie warto
> się aż tak męczyć), ale chociaż niech to się da przebudować.

"się da przebudować" to nie rozwiązanie, nie robimy drugiego Gentoo.
Jeśli implementacje są niewymienne, to w danej linii dystrybucji może
istnieć tylko jedna.