UWAGA użytkownicy driverów

Tomasz Pala gotar w polanet.pl
Pią, 14 Wrz 2007, 13:23:10 CEST

On Fri, Sep 14, 2007 at 07:58:37 +0200, Andrzej Krzysztofowicz wrote:

> Pewnie byl to svga. Natywny atyfb/radeonfb chodzi nie gorzej niz konsole

Hm, svga sprawdzałem na swoim Tsengu ET-6100, ale może coś pokręciłem,
dawno to było.

> Jakos dla mnie to nie problem. Moze kwestia pewnych przyzwyczajen. Zawsze
> pamietam co mam "pod konkretnym Alt-Fn".

Wow:) Ja po 12 godzinach nie pamiętam, co w ogóle mam pootwierane;)

> No, najwygodniej to by pewnie bylo miec 20+ pulpitow z wielkimi xtermami :)
> Tylko ile to zasobos zezre...

Ha - właśnie że niewiele. Swojej dzisiejszej konfiguracji używałem
jeszcze mając Cyrixa 120+ i 96MB RAM, chociaż wtedy nie miałem
dopieszczonego xterma i icewm (konsolowy look'n'feel), niską rozdziałkę
no i konsola rzeczywiście była przyjaźniejsza. Fakt, że dzisiejsze Xy
mają wyższe wymagania (choćby renderowanie fontów), ale mimo wszystko
spotkać niedostatecznie mocny sprzęt na biurku dziś ciężko.

> Z kilkoma drobiazgami jeszcze bylby problem:
> - dosemu: nie udalo mi sie doprowadzic do ladu przekodowywania klawiatury w
>   aplikacjach dosowych, zeby dzialalo pod X tak jak pod konsola (np.
>   podpinanie pod Alt-litera pl literek wg Mazovii). Pal juz diabli ich

A możliwe - gdy używałem dosemu jeszcze z 5 lat temu, to pamiętam że
zawsze uruchamiane z konsoli.

> - graficzne aplikacje dos-owe (rzadko uzywam, ale...) - jak je odpalic pod X?

Z dosboxa? Z tego co się orientuję, to właśnie taka dziś jest prawidłowa
polityka - dosemu używać dopiero wtedy, gdy program nie chodzi w
dosboxie.

> - co zrobic by taka mozilla czy oo nie przypisywaly sie do konkretnego
>   pulpitu?

Seamonkey nie przypisuje się, natomiast OOo owszem i strasznie mnie to
denerwuje. Zgłosić bugreport? ;]

> - szczytem marzen byloby, gdyby nowo odpalone aplikacje okienka mogly sie
>   odpalac "w tle", nie dostajac fokusu.

Znaczy o tym mówisz? ;)
http://osdir.com/ml/window-managers.icewm.user/2005-04/msg00054.html

> - jak system ostro swapuje lub ma wysoki load (np. leci w tle kilka ostrych
>   kompilacji) to przelaczenie aplikacji w X jest slamazarniejsze niz na
>   konsoli. I to nazywam "zbyt duzym wymaganiem odnosnie zasobow". ZTCW nice
>   na dostep do pamieci raczej nie ustawisz...

Eee, ja takich objawów nie mam. I tu trzeba by precyzyjniej określić
problem - czy wynika z tego, że coś się wyswapuje, czy usunie z cache?
Mi brakuje opcji kernela, która zapobiega cache'owaniu pewnych danych
(np. ustali limit, że jednego pliku maksymalnie 20MB - obecnie wystarczy
skopiować jeden kilkuset-MB plik, aby z cache wyleciało dużo przydatnych
rzeczy, pozostawiając niepotrzebne dane. Chyba że o czymś nie wiem?).
Osobna sprawa to kernel z preemptem.

> Nie przeszedlem jeszcze na firefoksa, bo jakos nie wierze, ze (jego silnik)
> bedzie oszczedniej gospodarowac pamiecia.

FF przede wszystkim bardzo wolno maluje strony. U mnie najszybszy okazał
się Seamonkey, FF był gdzieś pod koniec. Jego interfejs też ma bardzo
niską responsywność.

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>