systemd (Re: syslog-ng startowany po bindzie)

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Mon Nov 28 20:44:04 CET 2011

On Mon, Nov 28, 2011 at 19:48:45 +0100, Jacek Konieczny wrote:

> Ale czy trzeba przechodzić i czy na pewno akurat na to?

Nie trzeba, ale SysV się wyczerpało wraz z rosnącymi możliwościami
sprzętu oraz liczbą usług, jakie dzisiaj startują. Każda z nich powoduje
wykładniczy rozrost skryptów startowych, zależności i miliona rzeczy,
które mogą się popsuć, a nie mamy mocy przerobowych, żeby te skrypty
pisać (ani nawet rozsądnie ułożyć koleność startu). Zresztą pisanie tych
skryptów to marnowanie mocy przerobowych w każdej dystrybucji...
Czy akurat to? Skoro upstart to w zasadzie Canonical, nie bardzo mamy
wyjście.

> Ja do końca do tego systemd nie jestem przekonany. Szczególnie
> niespecjalnie podoba mi się idea 'startowania serwisu wtedy, gdy coś
> próbuje z niego skorzystać' (BTW. w Upstart już też się chyba tak da)

Ale to jest tylko opcja. Docelowo ma zastąpić rc-inetd, które przecież
robi dokładnie to samo (w 20 implementacjach, tak jak crony).

> ??? jak mam zbootowany serwer, to chcę mieć pewność, że wszystkie usługi
> już działają, a nie, że może zadziałają, gdy ktoś się do nich odwoła.

No właśnie szczególnie na serwerach chcę mieć coś normalnego, żeby:
1. mieć pewność, ŻE działają (bez pisania kolejnego *.monit),
2. mieć możliwie szybki start (bo 10 minut czekania to stanowczo za dużo).

Jak np. dzisiaj sprawdzasz, czy jakieś usługi się nie wywaliły? Bo jeden
systemctl pokazuje wszystko. A np. squid miał (dalej ma?) 30 sekundowego
sleepa w stop...

> Może dałoby się jakoś sprytnie i Upstart i systemd wspierać? Jestem w
> stanie się pogodzić z porzuceniem 'normalnych' skryptów w init.d/ (ale
> jakieś wrappery na Upstart/systemd powinny zostać, dla kompatybilności z
> LSB).

Dałoby się oba, tylko podejrzewam, że upstarta będzie trzeba wspierać, a
'skrypty' startowe do systemd zaczną pojawiać się w źródłach (większość
demonów to trywialne 'odczytaj opcje i sforkuj się' - porównaj te nasze
init.d). Bo systemd to także jednolity mechanizm upadlania się (znaczy
demonowania).

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>