OT: Czym monitorujecie serwery?

Marcin Krol hawk at pld-linux.org
Wed Feb 8 16:27:53 CET 2012

> Ok., każdy używa tego do czego się przyzwyczaił i co lubi, ale pisanie
> że konfig nagiosa jest zakręcony ... to drobne nadużycie :)

Daj średnio zaawansowanemu administratorowi zlecenie zrobienia czegoś z
zabbixem i czegoś z nagiosem, a potem sprawdź z czym poszło mu szybciej
:-) Oczywiście przy założeniu, że ani z jednym ani z drugim nie miał
wczesniej styczności.

> Wszystko
> siedzi w plikach tekstowych (co poniekąd jest wąskim gardłem przy dużych
> instalacjach monitorujących +300 maszyn) i jest naprawdę przejrzyste.

Dla osób obsługujących system monitoringu nie będących linuxowymi guru
jest to wada. W zabbixie wszystko wyklikają, a efekty w razie potrzeby
wyeksportują do XML. Wielką zaletą jest to, że mogę wydzielić część
zabbixa na potrzeby danego klienta i ma on wgląd oraz możliwość
konfiguracji monitoringu swoich zasobów. Nie wiem w sumie czy nagios też
to potrafi.

> :)
> Żadna z tych umiejętności (jakkolwiek przydatna) nie jest niezbędna do
> konfiguracji nagiosa.

Ani zabbixa. Ale do monitorowania różnych rzeczy ani w jednym ani w
drugim się bez tego nie obejdzie. Do nagiosa jest multum wtyczek, ale np
do rzeczy które ja potrzebowałem monitorować nie było żadnej. Może teraz
po 3 latach są, ale mało mnie to w tym momencie interesuje :)

M.