rc-scripts-0.3.0-1, VLANy i ifup-post

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Wto, 20 Lis 2001, 12:40:23 CET

Witam,

Wczoraj mi wyparowało pół root fs i musiałem poinstalować od nowa kilka
pakietów, żeby system ruszył. W ten sposób zobiłem upgrade rc-scripts do
0.3.0.

Pierwsza rzecz, nawet miła, to to ze nowe rc-scripts obsługują vlany.
Nawet ta obsługa okazała się częściowo kompatybilna z tym co sam
zrobiłem. Ale jest w niej pewien "haczyk":
"ifup vlan_device", nie tylko stawia (do czego ifup służy) interfejs
VLAN, ale go tworzy.
"ifdown vlan_device" natomiast --- po położeniu interfejsu go usuwa.
Jest to niezgodne z resztą rc-scripts, a dotego może powodować problemy.
U mnie objawia się to np. tak:

# ifdown eth4.30
Cannot find device "eth4.30"

"Cannot find device" to wynik próby zdjęcia algorytmu kolejkowania w
ifdown-post z interfejsu który w czasie wykonywania tego skryptu już nie
istnieje.

IMHO VLANy powinny być tworzone i usuwane przy ifup/ifdown macierzystego
interfejsu (w ifcfg-eth4 miałbym np.: VLANS="1 2 3 4 5 6").

Druga sprawa, to najwyraźniej wynik czyichś "poprawek". Nie wiem czyich,
bo do CVS nie mogę się dobrać.

Problem jest w następujących linijkach ifup-post:

/etc/sysconfig/network-scripts/ifup-aliases ${DEVICE}
/etc/sysconfig/network-scripts/ifup-routes ${DEVICE}

Zamiast DEVICE powinno być CONFIG!

To nie zadziała, gdy inna jest nazwa urządzenia, a inna pliku ifcfg. A
także np. dla tunelów (dla których są pliki tnlcfg a nie ifcfg).

Musiałem wszystkie pliki ifcfg-vlanXX zmienić na ifcfg-eth4.XX, bo routy
ze static-routes nie były dobrze ustawiane.

Pozdrowienia,
        Jacek