Do PROCESORoznawcow dot. P4 oraz XEON

Michal Chruszcz troll w pld-linux.org
Sob, 2 Kwi 2005, 13:52:31 CEST

It seems like on Saturday 02 of April 2005 11:42, pszemaz WP typed:

> Z Xeonami uzywanymi trudno dostac, a na nowe to mnie nie stac.
> Na allegro jest taka aukcja
> z tym ze nie ma tam Raida, szyna tylko na Xeony 512KB cache i tylko
> FSB 400Mhz. Czyli takie "waskie" zastosowanie.
> A dalszy minus to to ze przy tym zakupie wydatki sie nie koncza bo
> trzeba specjalny zasilacz "EPS12V Power supply ONLY" no a do takich to
> juz znow obudowe chyba tez trzeba konkretna. Obserwuje i czytam sobie
> o tym, i w sumie wpadlem na pomysl ze moze jednak ten P4, o wiele
> ekonomiczniej to wyjdzie, a maszyna i tak powinna byc wydajna.
> [...]

2x Xeon to mega-wypas przy P4. Musisz sobie zatem zadać pytanie, czy
faktycznie niezbędna Ci jest taka moc, jaką oferują Xeony, czy zwykłe P4 Ci
wystarczy. A jeśli już tak kurczowo się trzymasz tego Hyper Threadingu
emulującego dwa procesory, to wiedz, że Xeony też go mają, zatem 2x Xeon
będzie działał jak cztery procesory:
[root w zwirek ~]# egrep '(name|flags)' /proc/cpuinfo
model name      : Intel(R) XEON(TM) CPU 2.00GHz
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca
cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm

Ale dalej nie napisałeś, do czego jest Ci potrzebny ten serwer.

> To ze procesor ma HT to tylko wystarcza jadro SMP i juz rozumiem pelna
> obsluga zapewniona?

Jak się tym ostatnio interesowałem, to nie wyglądało to tak prosto. Tak,
kernel SMP jeśli chodzi o serię 2.6. Natomiast na 2.4 najlepiej chodził
kernel UP, ale skompilowany konkretnie pod P4 (nasz kernel i686 nie był
zatem najlepszym rozwiązaniem). No, ale to było ponad pół roku temu; coś
mogło się w tej kwestii zmienić.

> A jak z tymi 64bitowymi, wyjdzie nowa seria jader,
> czy juz teraz te na i686 zapewniaja pelne wykorzystanie?

64-bitowe P4 (czyli Intel EM64T) to klon amd64, dlatego najlepiej używać
właśnie tych wersji oprogramowania.
--
Michal Chruszcz -=- Seen at http://1lo.sanok.pl/~troll/gallery.php