serwery

Tomasz Grobelny tomasz w grobelny.oswiecenia.net
Pią, 28 Kwi 2006, 01:05:27 CEST

Dnia czwartek, 27 kwietnia 2006 22:44, stacho w venco.com.pl napisał:

> Rany! Przeczytałeś to?
> "Mało wyadajne = awaryjne!"
> Bzdura,
Pozwolę sobie na małe wtrącenie. Otóż prawdziwość stwierdzenia "Mało wyadajne
= awaryjne!" zależy od tego co rozumiemy przez awarię. Otóż w biznesie mało
kogo obchodzi że "poczta działa tylko że się ściągnie za 10 minut". Jeżeli
poczta nie działa _teraz_ to znaczy że jest awaria i trzeba truć
d... "informatykowi".
Natomiast oryginalny post pachnie IMO chęcią przeinwestowania. Ja bym do
sprawy podszedł tak:
1. Zastanowił się jaki pecet (jako najtańsze rozwiązanie) wydajnie obsłuży 2 x
taki ruch (przykłady już padły).
2. Zastanowił się jakie są koszty przestoju systemu przez godzinę lub dzień.
Jeśli uważasz że jest to system krytyczny to czy masz 5 administratorów do
jego obsługi 24/7? I backup online w odległości co najmniej 250 mil?
3. Zastanowił się jakie jest prawdopodobieństwo że system ulegnie awarii i w
jakim stopniu jest to zależne od sprzętu który kupisz. Nie wiem jak jest ale
może się okazać że:
-kupisz wypasionego upsa, serwer podziała na nim bez problemu 6 godzin,
tymczasem nic nie będzie robił bo reszta sieci nie ma zasilania awaryjnego,
-kupisz super sprzęt a zabezpieczenia fizyczne serwerowni są na tyle słabe że
prędzej ktoś ci go wyniesie/serwerownię zaleje/serwerownia się spali niż że
się dysk zepsuje,
-będziesz miał macierz raid1, tymczasem padnie system plików,
-etc.
4. Zastanowił się czy zwiększenie kosztów ponad tego peceta jest
usprawiedliwione zmniejszeniem ryzyka przestoju.

Z mojego doświadczenia wynika że prędzej nie będzie działało bo jest błąd w
nowej wersji oprogramowania/konfiguracji niż dlatego że padł sprzęt. W calym
opisie nie podałeś dośc itotnego parametru: dostępności jaką chcesz uzyskać.

Podsumowując: na taki system jak opisałeś możesz spokojnie wydać 1mln pln
rocznie, tylko zastanów się czy to naprawdę jest potrzebne. A może lepiej
kupić gotową usługę?
--
Z poważaniem,
Tomasz Grobelny