evdev, USB, X i... klopsy

lobo w chello.pl lobo w chello.pl
Śro, 10 Maj 2006, 12:35:22 CEST

On Wed, May 10, 2006 at 11:50:01AM +0200, Sylwester Gruszka wrote:
> odłączać i
>
> Czyli obojętnie czy /dev/input/event1 czy /dev/input/mice to evdev będzie
> prondził tak (bo ten event to ustawiuałem według jakiegoś manuala czy
> innego
> czytadła)?

Nie wiem na ile moje informacje są aktualne, ale kiedyś /dev/input/mice
było urządzeniem które było niezależne od podłączanych myszy. Emulowało
w zależności od potrzeb klienta albo protokół ps/2 albo imps/2. W X'ach
używało się drivera mouse dla tego urządzenia. Obsługiwało ono ZTCP do
pięciu klawiszy plus rolkę. Oprócz urządzenia /dev/input/mice były
tworzone osobne urządzenia dla poszczególnych myszek w systemie.
Jeśli chodzi o evdev, to nie wiem, czy podłącza się jakoś pod
/dev/input/mice. Ja do tej pory zawsze używałem go poprzez
/dev/input/event*. W aktualnym xorg też korzystam z tych urządzeń na
driverze evdev.

>  A jak tego udeva zmusić? to już dla mnie czarna magia...

Ja używam następującej regułki dla mx1000:

KERNEL=="event*", SYSFS{idProduct}=="c50e", SYSFS{idVendor}=="046d", \
        NAME=="input/%k" SYMLINK+="input/mx1000"

Dopasuj do swoich potrzeb i umieść w katalogu /etc/udev/rules.d jako
np. mouse.rules.

> (a co do tego, że iksy nie potrafią inicjowac urządzeń w trakcie pracy
> to powiem że kiedyś na prawdę mogłem wyjmować i wkładać myszkę usb)
> pozdrawiam

Działało to dla urządzenia /dev/input/mice, które po załadowaniu
któregoś z modułów (input?) istnieje niezależnie od podłączonych urządzeń.

ps.
Zaznaczam, że nie wszystkie informacje muszą być aktualne, bo odkąd
zwalczyłem problemy i wszystko mi działa, nie interesowałem się jakie
zmiany się pojawiły.

Przemysław Białek