[ac] uwaga na zmianę nazewnictwa plików w nowym logrotate

Marcin Krol hawk w limanowa.net
Czw, 3 Lip 2008, 13:11:01 CEST

> Już uzasadniałem. Traci się informację o kolejności logów,

Wprost przeciwnie, w moim wypadku przynajmniej. Przyklad z zycia:

Pliki sa numerowane .1, .2 itd. Ktos(tm) z zespolu adminow zabral sobie
log nr .2 do przeanalizowania i zapomnial go potem wrzucic na miejsce.
Rezultat po logrotate: .1 staje sie .2, .3 i dalsze zostaja bez zmian,
stracilismy kolejnosc logow, nie da sie juz wrzucic starego .2 bez
zmiany wszystkich pozostalych recznie o jeden numerek (a mam ich kilka
tysiecy). W wersji z data takie cos nie wystapi. I nie pytaj mnie czemu
Ktos(tm) przeniosl log zamiast skopiowac, bo nie wiem. Dla mnie istotny
byl fakt, ze stracilem kolejnosc logow.

> a zamiast tego
> dostaje się datę, która jest zupełnie niepotrzebna,

Dla mnie jest niezbedna i ulatwia zycie. Sprobuj zaprzac do pracy z
logami numerowanymi jakiekolwiek narzedzia do generowania statystyk,
raportow itp przy zalozeniach:

a) podstawowym kryterium wyszukiwania ma byc zakres od dnia A, miesiaca
B, roku C, do dnia X, miesiaca Y, roku Z.

b) ograniczenia operacji dyskowych przy analizie logow do minimum.

c) logow archiwalnych jest wiecej niz 5k, po 2-3 GB kazdy.

d) data tworzenia i modyfikacji plikow z logami w wiekszosci przypadkow
nie odpowiada juz faktycznej dacie z kiedy log jest (rezlutat dzialania
niektorych narzedzi uzywanych u mnie w firmie).

> bo jest taka sama jak data utworzenia pliku.

Ktora moze ulec zmianie z roznych przyczyn, tak samo jak data systemowa.

> Na dodatek prawidłowe działanie logrotate zaczyna
> zależeć od prawidłowego ustawienia zegara systemowego.

Przy numerowaniu .1 itd chwila odpalenia i wykonania logrotate tez
zalezy od daty systemowej.

> Dziwny wniosek. Oczywiście, że nazwa pliku ma znaczenie,

Oczywiscie, ze nie ma znaczenia. Przeciez data utworzenia pliku, z
ktorej to pobierasz informacje o dacie loga bedziesz mial taka sama,
niezaleznie czy plik nazwiesz "bla" czy "maillog.738".

> niepotrzebna jest mi tylko data w nazwie.

Tobie moze nie, ale wielu narzedziom, generatorom raportow itp
aplikacjom jest wrecz niezbedna.

> To co się stanie, jeśli plik o danej nazwie już będzie na dysku?

Zrodla prawde Ci powiedza. Kod obslugujacy taki przypadek jest
identyczny jak przy oznaczaniu logow numerkami.

> Co nie znaczy, że dokładanie kolejnych to dobry pomysł.

Co nie znaczy, ze domyslny konfig ma byc takim jakiego Ty uzywasz. Po to
sa konfigi, aby moc je dopasowac do swoich potrzeb. Zakomentuj sobie
dateext i bedziesz mial po staremu. Uprzedzajac pytanie czemu nie
zostawimy po staremu, a sami nie podopisujemy sobie "dateext".
Odpowiedz: bo mainstream tez wprowadzil dateext to domyslnej
konfiguracji logrotate.

M.