dyski ssd

Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz enleth w enleth.com
Nie, 2 Mar 2008, 14:40:05 CET

Dnia niedziela 02 marca 2008, Arkadiusz Rdest napisał:
> Interesuje mnie jak by sie sprawowoaly pod duzym obciazeniem I/O
> np. w zastosowaniach pod obciazona baze danych (duzo operacji
> odczytu/zapisu). zwykle dyski, nawet scsi generuja duzy IO wait i kupe
> mocy procka i przerwan idzie na obsluge tych operacji wejscia/wyjscia.

Dużo operacji zapisu? Zdechnie. Technologia SSD się rozwija, ale to wciąż nie
jest rozwiązanie dla baz danych, zbyt mała wytrzymałość nośnika na
wielokorotny zapis. Sugerowałbym zrobić to tak, jak robią wszyscy, czyli baza
danych obsługująca leniwe zapisywanie do faktycznych struktur bazy w plikach
i natychmiastowe zapisywanie sekwencyjnego WAL (write-ahead log), postgres
chociażby. Do tego dużo RAMu i odpowiedni konfig serwera bazy danych.
Normalne operacje na bazie będą wykonywane głównie w cache'u systemu plików,
czyli szybko jak jasna cholera, wszelkie zmiany będą iść do WAL
(dopisywanie - bardzo szybkie, szczególnie jak ma dedykowaną macierz albo
chociaż partycję na dysku), a pliki bazy jako takie będą uzupełniane na
podstawie WAL od czasu do czasu, nie generując przy tym zauważalnego
obciążenia. W razie padu, baza sobie też poradzi.

SSD można niby dać na pliki systemowe, które bardzo rzadko się zmieniają i
bardzo często są potrzebne, ale na serwerze to też w sumie sensu nie ma, bo
tych plików mało i po starcie serwera są w pamięci stale.

--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com
WWW http://enleth.com http://heroes.net.pl