[Th] Bezbolesne przejście na UTF-8 ?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Sob, 29 Mar 2008, 23:04:59 CET

Witam.
Na wstępie napiszę, że wiem, co i gdzie przestawić, żeby system działał w
kodowaniu UTF-8, więc nie w tym problem.

Chodzi mi o to, czy istnieje prosty sposób przejścia z ISO8859-2 na UTF-8 w
momencie, gdy mam w katalogu domowym pliki o nazwach zawierających polskie
znaki, zapisane właśnie w tym pierwszym kodowaniu? W sytuacji tej głupieje
zarówno terminal (wyświetla krzaki w nazwach), jak i np. KDE - ikony na
pulpicie miały opisy z krzakami). I jak korzystać przy tym np. z ssh w
terminalu, jeśli zdalny komputer działa w ISO?