Podmontowanie zasobów samby inaczej niż przez cifs?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Nie, 12 Gru 2010, 12:25:43 CET

Mam małego NAS-a (Welland ME-752GN-S). Obsługuje on tylko protokoły ftp i
smb, więc do podmontowania dysku mogę użyć właściwie tylko cifs-a (użycie
curlftpfs nie sprawdza się za bardzo - też próbowałem). Ale z cifs-em mam
problemy z transferami - transmisja się często przycina, a w logach lądują
komunikaty typu:

Dec 12 11:57:00 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 37471
Dec 12 11:57:22 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 37497
Dec 12 11:57:22 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 38173
Dec 12 11:57:22 laptok kernel: : CIFS VFS: No response to cmd 46 mid 40440
Dec 12 11:57:22 laptok kernel: : CIFS VFS: Send error in read = -11
Dec 12 11:58:07 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 162 mid 40446
Dec 12 11:58:27 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 41233
Dec 12 11:58:27 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 41234
Dec 12 11:58:27 laptok kernel: : CIFS VFS: No response for cmd 50 mid 41758

Nie daje się tego używać. Jednocześnie wszystko działa bardzo dobrze z
poziomu KIO pod KDE - wpisuję jako adres ftp:// albo smb:// i jest OK. Ale
tego można użyć wyłącznie do kopiowania danych, bo chyba żadna z aplikacji,
nawet tych spod KDE, nie potrafi tego użyć (np. kaffeine czy kwrite). Więc
żeby odtworzyć film czy otworzyć fotki bezpośrednio z tego NAS-a, muszę
zasób podmontować - i wracamy na początek, bo jest to fatalnie obsługiwane
przez kernel (skoro KDE jednak się potrafi dogadać bez błędów, to winny jest
kernel).

Czy jest jakiś inny sposób na podmontowanie zasobów samby jak użycie
kernelowych modułów cifs? Ewentualnie co należałoby zmienić, żeby dostać
sensowną konfigurację (nawet kosztem zmniejszenia transferu - byle dawało
się np. film oglądać)? Oczywiście mówimy _wyłącznie_ o oprogramowaniu,
hardware nie ruszamy. NAS ma własny, zamknięty firmware, więc tu nie
pogrzebię. Nie wypluwa też niestety żadnych logów. Obecnie dysk jest
montowany z następującymi opcjami:

uid=500,gid=1000,port=445,iocharset=iso8859-2,rw,file_mode=0755,
dir_mode=0755,perm,nosetuids,noserverino,nomapchars,nounix,directio

Komputer to Dell D430 (laptop), router DLink DI-624+, sieć 100MBit (działa
stabilnie i nie ma z nią problemów).