Jaki windowmanager zamiast WindowMakera (dwa ekrany, xinerama)

Paweł Zuzelski pawelz w pld-linux.org
Wto, 14 Gru 2010, 10:18:35 CET

On Tue, 14 Dec 2010, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
>
> Eeee... a co to jest "kafelkujący" winmanager? W sensie, że każdy ekran
> jest całkowicie wypełniony? W sumie to mam i u siebie, tyle że odrobina
> ekranu zostaje dla ikon (w sumie niepotrzebnie). BTW, jak wtedy zachowuje
> się gimp? :)

Kafelkujący (ang. tiling) to znaczy, że manager wie lepiej jak
chcesz mieć ułożone okna. Użytkownik wybiera spośród iluś tam
layoutów które może dynamicznie przełączać, na przykład żeby okna
były jedno nad drugim, albo obok siebie itp. Dodatkowo nie ma na
keranie żadnych smieci w rodzaju "dekoracje" okna. Nie są potrzebne,
wszystko można zrobić z poziomu klawiatury i skryptów lua.

Tzn jak ktoś tak woli, to myszą też można zarządzać oknami, a
skryptami dodać "dykoracje" okna w stylu KDE czy jakim się chce.

Gimp się zachowuje paskudnie. Jak naprawdę potrzebuję gimpa, to
przełączam layout na "floating". Na szczęście nie potrafię się
posługiwać gimpem i do większości zadań wystarcza mi ImageMagic i
kolourpaint.

> A jest coś innego niż xinerama? Szukałem jakiegokolwiek przepisu by mi
> ruszyły dwa monitory na karcie dualhead (nvidia) i nijak nie szło...
> Dopiero xinerama dała to co chciałem (nie do końca, ale jednak).

xrandr, wszystko dynamicznie w runtime.

Przykładowo, w Xach, jako user który uruchomił Xy:

xrandr --output VGA1 --mode 1680x1050 --output LVDS1 --mode 1024x768 --left-of VGA1

Do tego xrandrem możesz na przykład odwrócić któryś display i takie
tam sztuczki.

> Hmm, ale jak tak pomyślę to wolę jednak coś, co nie narzuca mi jedynego
> uznanego sposobu układania okien :)

Ależ nie narzuca jednego! Daje kilka do wyboru!

A zupełnie na serio, to o awesome myśl raczej jak o frameworku do
pisania managera okien w lua. Masz jakiś tam default, który jest
całkiem używalny. Ale jak chcesz, to na poziomie lua możesz
oskryptować co tylko chcesz. Jedno czego nie potrafię zrobić, to
layoutu z tabami, coś jak w ion. Powiedzmy coś takiego:

mam dwie grupy okien, powiedzmy okna xterma i okna przeglądarki.
Ekran podzielony pionowo na dwa "obszary". W lewym zawsze mam
xterma, w prawym przeglądarkę. I skróty klawiszowe do przeskakiwania
do następnego/poprzedniego okna w każdej z grup.

Ale podejrzewam, że to się da zrobić, tylko nie wiem jak.

--
Pozdrawiam,
Paweł