jaki kontroler sata raid

Jacek Osiecki joshua w hybrid.pl
Wto, 16 Lut 2010, 10:44:20 CET

On Tue, 16 Feb 2010, Krzysztof Manijak wrote:

> to może tak -- zdarzyło sie może komuś skorzystać z takiego czegoś:
>
> Adaptec RAID 3405 lub Adaptec RAID 3805 (ze wskazaniem na ten drugi)?
>
> http://www.adaptec.com/en-GB/products/Controllers/Hardware/sata/value/SAS-3405/
> http://www.adaptec.com/en-GB/products/Controllers/Hardware/sata/value/SAS-3805/
>
> jest sens się w to pakować? jakoś mam większe zaufanie do sprzętowego kontrolera RAID niż do mdadm....
> choć nie wiem czy słusznie....

Sprzętowe są fajne jeśli mają hotswapa, albo gdy chcesz się bawić w RAID5/6
który realizują imho nieco sprawniej niż softraid. Ale weź pod uwagę parę
czynników:
  - softraid sobie skonfigurujesz tak jak chcesz - np. przy 4 dyskach / i /var na
    RAID1 żeby były bulletproof, a /home na RAID10, jakieś partycje cache na RAID0...
  - softraid działa z mdadmem - jak cokolwiek padnie to od razu się dowiesz.
    Jeśli padnie np. któryś dysk w sprzętowym RAIDzie, to trafia to do logów
    czyli albo musisz je na bieżąco śledzić albo mieć jakąś maszynkę która
    tego pilnuje. A żeby mieć maszynkę to trzeba by porobić testy, zobaczyć
    czy kontroler (a raczej jego driver) po uznaniu dysku za "failed" wyrzuca
    taką informację do logów... Może być tak że nie ma nic w logach i trzeba
    sobie regularnie odpalać jakiś dedykowany soft sprawdzający stan dysków.

Czyli - jak ktoś jest leniwy to softraid lepszy ;)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua w ceti.pl GG:3828944