[OT] Dostęp niebuforowany do dysku

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Pią, 20 Lut 2015, 11:37:56 CET

Przepraszam za off-topic, aczkolwiek z Linuksem związany.
Pytanie mam następujące: nie orientuje się ktoś, czy można przymusić system,
żeby dostęp do konkretnego dysku/partycji odbywał się bez systemowego
buforowania? Chodzi o sytuację, gdzie na dysku jest dużo danych, do których
dostęp jest zupełnie losowy i nie ma najmniejszego sensu ich buforować.
Jednocześnie chodzi o maksymalizację liczby operacji odczytu (zapis nie jest
istotny). Duża baza danych z losowym dostępem, a właściwie duży indeks w
wyszukiwarce internetowej. No i trzeba tak potraktować cały dysk/partycję, bo
dostęp jest z programu w Javie, więc nie można sobie za pomocą ioctl
pozmieniać ustawień dostępu do konkretnego pliku. Sam dysk to szybkie
serwerowe SSD (niejedno). Znalazłem stare informacje o RAW IO, ale to jeszcze
z czasów kerneli 2.2.x i 2.4.x.

Może ktoś z listowiczów zawiaduje jakimś systemem bazodanowym, gdzie takie
rzeczy są pożądane i robione?