zfs

Pawel Chmielewski pawel.chmielewski w gmail.com
Pon, 9 Lut 2015, 15:34:47 CET

> Z tego co czytałem to do założenia wystarczy jeden. Redundancja nie jest
> obowiązkowa. Co więcej, formatowanie pojedynczego dysku na zfs nie jest
> niczym osobliwym. W takiej sytuacji nie ma oczywiście mowy o żadnej
> redundancji ale przynajmniej będziesz w stanie wykryć "Silent data
> corruption". Pytanie więc co znaczy "uzasadnienie". Czy chodzi o
> bezpieczeństwo, wydajność? Prawdę mówiąc sam się dopiero zastanawiam jak do
> tego podejść.

Z moich doświadczeń (45x2TB HDD, sprzętowy RAID6 na kontrolerach PERC6)
wynika, że ZFS jest bardzo szybki w obsłudze R/W dla dużych plików (montaż
video). Jest odporny na awarie ale trudny w ewentualnej naprawie - tylko
narzędzia dostarczone przez Oracle (zpool) z dość mizerną dokumentacją i
niewielkim wsparciem w usenecie. ZFS ładnie pracuje z FreeBSD (np FreeNAS -
polecam) ale przy PLD chyba wolałbym XFS.

--
Pozdrowienia,